Hanehalklarının ev dışı gıda tüketimlerini etkileyen faktörler: Nevşehir örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, hanehalklarının ev dışı gıda tüketimlerini etkileyen faktörler Nevşehirilinde anket yapılarak incelenmiştir. Hanehalklarının ev dışı gıda tüketimlerinietkileyen faktörler logit modeli kullanılarak, hanehalklarının sosyo-ekonomik yapısınaait bulgular, ev dışı gıda tüketim yapısı ve tüketim yerleri durumlarına ait bulgular veev dışı gıda tüketim yerleri tercihi ayrımı yapılarak incelenmiştir. Ev dışı gıdatüketiminde bulunmasının hanehalkının geliri, eğitim düzeyi, yaşı, cinsiyeti, medenidurumu arasında bir bağ olup olmadığı analiz edilmiştir. Hanehalkı gelir gruplarınagöre üçe ayrılmış olup, katılımcıların %23,5'i birinci gelir grubunda, %50'si ikincigelir grubunda ve %26,5'i üçüncü gelir grubunda olduğu olduğu saptanmıştır. Anketkatılımcılarının %70' inin ev dışı gıda tüketiminde bulunduğunun, ikinci ve üçüncügelir grubunda ev dışı gıda tüketimini ilk tercih etme nedeni olarak daha iyi misafirağırlama olduğu, birinci gelir grubunda ise yemek kokusundan etkilendiği için olduğugörülmüştür. Ev dışı gıda tüketimini tercih etmeyen anket katılımcılarının ev dışı gıdatükemini tercih etmemede ilk neden olarak her üç gelir grubunda da fiyatların yüksekolduğu saptanmıştır. Ayrıca çalışma pandemi dönemine denk geldiği için ev dışı gıdatüketimini tercih edenlere pandemi sürecinde ev dışı gıda tüketimine etkisinin olupolmadığı sorulmuş olup, %3,57'sinin ev dışı gıda tüketimine devam etmediğisaptanmıştır. Çalışmada genel olarak, ev dışı gıda tüketimini etkileyen demografikfaktörler, ekonomik faktörler, psikolojik faktörler ve sosyal faktörler hakkında bilgiverilerek, geçmiş yıllara ait yapılmış olan çalışmalara yer verilmiştir. Ayrıca,Nevşehir'de yapılan ankete ait bulgular incelenmiş, sonuç olarak gerek işletmesahiplerine, gerekse bu alanda çalışma yapan akademisyenlere bilgiler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Ev Dışı Gıda Tüketimi, Tüketim, Tüketici Davranışları In this study, the factors affecting households' out-of-home food consumption wereinvestigated by conducting a survey in Nevşehir. The factors affecting the out-of-homefood consumption of the households were analyzed by using the logit model, bydistinguishing the findings of the socio-economic structure of the households, the foodconsumption structure and consumption places outside the home, and the preferencesof the out-of-home food consumption places. It has been analyzed whether there is arelationship between household income, education level, age, gender and marital statusof food consumption outside the home. Households are divided into three accordingto income groups, 23.5% of the participants are in the first income group, 50% are inthe second income group and 26.5% are in the third income group. It has been seenthat 70% of the survey participants consume food out of the home, that the second andthird income groups prefer to consume food out of the home, better hospitality, and inthe first income group, it is because they are affected by the smell of food. It wasdetermined that the prices in all three income groups were the first reason for thesurvey participants who did not prefer out-of-home food consumption. In addition,since the study coincided with the pandemic period, those who preferred out-of-homefood consumption were asked whether they had an effect on out-of-home foodconsumption during the pandemic process, and it was determined that 3.57% of themdid not continue to consume food out-of-home. In the study, information aboutdemographic factors, economic factors, psychological factors and social factorsaffecting food consumption outside of the home was given, and studies of the pastyears were included. In addition, the findings of the survey conducted in Nevşehir wereexamined, and as a result, information was presented to both business owners andacademicians working in this field.Keywords: Food Away From Home Consumption, Consumption, ConsumerBehaviour
Collections