John Banville'in Tutanak Defteri, Patrick McCabe'in Kasap Çırağı ve Anthony Burgess'in Otomatik Portakal romanlarında otantik görünüm ve otantik karakterin boyutları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, artalanında Varoluşçu düşüncenin merkezinde konumlanan otantiklik ve otantik bireyi temel alarak John Banville'in Tutanak Defteri, Patrick McCabe'in Kasap Çırağı ve Anthony Burgess'ın Otomatik Portakal yapıtlarındaki ana karakterleri, onların eylemlerini ve zihin dünyalarını incelemeyi amaçlar. Yüz yıllık bir düşünce serüveni takip edilen çalışmada modern anlamda Varoluşçuluğun ve onun çekirdek değeri varsayılan otantikliğin gelişim seyri Søren Kierkegaard'dan başlayarak kronolojik sırayla Albert Camus'de sonlanır. Bu gelişim çizgisine sadık kalınan artalanda bahsi geçen düşünürlerin/yazarların eserlerinde otantikliğe hangi değerleri atfettikleri ve hangi varoluş biçimlerini onaylayıp reddettikleri, seçilen yapıtların şimdiye değin birlikte bu eksende değerlendirilmemiş oldukları gerçeği de göz önünde bulundurularak irdelenir. Tutanak Defteri'nin ana karakteri Freddie'nin kendine has kişiliğiyle toplumsal kabulleri yergi ve ironiyle eleştirmesi, içtenlikten yoksun varoluş biçimlerini aşındırma çabasına değinilirken Kasap Çırağı'ndaki Francie'nin ise katı muhafazakarlıkla yoğrulan ve vasatın egemenliğini inatla sürdüren toplumuna karşı giriştiği kendi benini koruma çabası vurgulanmıştır. Otomatik Portakal'daki Alex ise bireyi esir almaya çalışan ve kuralların gücünü arkasına alan anlayışları otantik kimliğiyle aşmaya çalışması öne çıktığının altı çizilmiştir. Nihai olarak bu çalışma, seçilen eserlerin özelinde otantiklik ve otantik birey/kahramanla eşleşen kişinin kendine has olma istenci ve başka türlü olmama direncini faklı görünümleriyle irdeler. This study aims to examine the protagonists, their actions and their frame of mind in John Banville's The Book of Evidence, Patrick McCabe's The Butcher Boy and Anthony Burgess' A Clockwork Orange by focusing on authenticity and authentic individual which are situated at the center of Existentialism. Existentialism in modern sense and its reputed core value of authenticity whose centennial developmental course followed in this study begins chronologically with Søren Kierkegaard and ends in Albert Camus. Adhering to the developmental course in the background, to which values the referred thinkers/authors attribute authenticity and which existential modes they approve and reject are analyzed by considering the fact the chosen novels have not been so far examined together in this context. While the case of The Book of Evidence and of its protagonist Freddie is dealt with through the lenses of his endeavors of depreciating the forms of existence which are devoid of sincerity and his critique of social norms through satire and irony, The Butcher Boy of Francie's perseverance to protect himself against his society which has been molded by strict conservatism is emphasized. As for the hero of A Clockwork Orange, Alex's effort to overcome the understandings which are supported by power agencies operating beneath and struggle to capture the individual against his will are emphasized. Ultimately, the study analyzes the different aspects of the authentic hero matched with one's will to become what one really is and his resilience to be no one other than himself.
Collections