Algılanan iş stresinin iletişim becerilerine etkisinde duygusal zekanın rolü: Erzurum Araştırma ve Eğitim Hastenesinde çalışan sağlık personeline yönelik bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
katkılar sağlamaktadır. Bu bağlamda bireyin; kendisinin ve diğer bireylerin duygularını doğru şekilde algılaması, değerlendirip ifade etmesi, bu duygular arasında doğru bir biçimde ayrım yaparak düşünce ve davranışlarında kullanması ile ilgili üstün becerileri içeren duygusal zekâ, bireyin iş ve özel hayatındaki başarısının belirlenmesinde kayda değer bir öneme sahiptir. Çalışanlara rekabet gücü veren duygusal zekâ, onların işlerinde daha başarılı olmalarını sağlamakta, iş performansını ve iletişim becerilerini artırmaktadır. Bu çalışmanın evrenini Erzurum'da çalışan sağlık personelleri oluşturmaktadır. Erzurum'da çalışan sağlık personellerinin sayıca fazla olması, bu kişilere ulaşmanın güç olması, zaman ve maddi kaygılar nedeniyle araştırmada örneklem seçimine gidilmiştir. Hem ulaşılabilirliği hem de evreni en az hata payıyla yansıtabileceği düşünüldüğünden Erzurum Atatürk Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi uygulamada örneklem olarak seçilmiştir. Çalışmada tesadüfi örnekleme kolayda örneklem seçilmiştir. Çalışma, `Sağlık Kurumlarında` görev yapan sağlık personelinin duygusal zekâ ve iletişim becerileri ile iş stresi düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilmesine ve değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesine yöneliktir. Araştırma Erzurum Araştırma ve Eğitim hastanesi bünyesinde görev yapan 400 sağlık personeli üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, anket yöntemiyle elde edilen veriler, SPSS 18.0 paket programı kullanılarak; frekans ve yüzde değerleri, güvenilirlik, madde ve faktör analizleri ve anova analizi yapılmıştır. Çalışmada, stresin oluşumunu tetikleyen unsurların başında iş yerinden ve çalışma şekillerinden kaynaklanan sorunların geldiği ve hemşirelerin stres düzeylerini genellikle meslek unsurları ve çalışma koşulları etkilediği çeşitli sosyo demografik özelliklerinde hemşirelerin stres düzeylerinde anlamlı farklılıklar göstermediği bulunmuştur. Yapılan araştırmalarda iş stresi olgusunun çalışanların iş gücü verimliliği üzerine birtakım olumsuz etkiler doğurduğu üzerine değinilmiştir. Çalışanların sağlığı tehdit edici düzeyde iş stresine sahip olmaları başta çalışanların ruhsal ve fiziksel olmak üzere mesleki açıdan birçok sorunu beraberinde getirdiği düşünülebilir.Sağlık çalışanlarının algılanan iş stresi düzeylerinin yüksek olması sağlık kurumlarının daha etkin ve insan odaklı çalışma sistemi içerisinde olmasından dolayı büyük önem taşımaktadır. Çünkü sağlık çalışanlarının insan hayatı önem arz ettiği ve çalışma ortamında sıfır risk grubuna giren bir meslek türü olması sebebi ile önem taşımaktadır. Sağlık hizmetlerinde iş stresi düzeyinin minimuma indirilmesi çalışan memnuniyeti baz alınarak daha verimli iş gücüne sahip olunması açısından önemlidir. Çalışmada sağlık çalışanlarının iş stresi düzeylerinin sağlık sorunu değişkenine, medeni durum değişkenine, eğitim durumu değişkenine, çalışma şekli değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği; buna karşılık yaş değişkenine, deneyim değişkenine ve çocuk sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: İletişim, İletişim Becerileri, İş Stresi, Duygusal Zeka Today, emotions contribute significantly to both our intelligence level and the satisfaction we get from life. In this context, the individual; Emotional intelligence, which includes superior skills in perceiving, evaluating and expressing the emotions of himself and other individuals correctly, and using them in their thoughts and behaviors by making a correct distinction between these emotions, has a significant importance in determining the success of the individual in his / her business and private life. Emotional intelligence, which gives employees competitive power, enables them to be more successful in their jobs and increases their job performance and communication skills.Healthcare personnel working in Erzurum constitute the universe of this study. The sample selection was made in the study due to the high number of health personnel working in Erzurum, the difficulty of reaching these people, time and financial concerns. Erzurum Atatürk University Training and Research Hospital was chosen as the sample in practice, as it was thought that it could reflect both accessibility and the universe with the least margin of error. In the study, random sampling was chosen for convenience. The study is aimed at determining the relationship between emotional intelligence and communication skills of healthcare personnel working in `Health Institutions` and their job stress levels and determining the relationship between the variables. The research was conducted on 400 healthcare personnel working within the Erzurum Research and Training Hospital. In the study, the data obtained by the survey method, using the SPSS 18.0 package program; frequency and percentage values, reliability, item and factor analysis and ANOVA analysis were performed. In the study, it was found that the most important factors that trigger the formation of stress are problems arising from the workplace and working patterns and that the stress levels of nurses are generally affected by occupational factors and working conditions and that there is no significant difference in the stress levels of nurses in various socio-demographic characteristics. In the studies conducted, it has been mentioned that the phenomenon of work stress has some negative effects on the workforce productivity of the employees. Employees' health-threatening occupational stress can be considered to bring about many problems, especially mental and physical, in terms of occupational aspects. High perceived work stress levels of healthcare professionals are of great importance due to the fact that healthcare institutions are in a more effective and human-oriented working system. Because it is important because healthcare professionals are a type of profession that is in the zero risk group in the working environment and human life is important. Minimizing the level of work stress in healthcare services is important in terms of having a more efficient workforce based on employee satisfaction. In the study, it was found that the work stress levels of healthcare workers did not differ significantly according to the health problem variable, marital status variable, educational status variable, and working style variable; On the other hand, it was determined that there was a significant difference according to age variable, experience variable and number of children variables.Keywords: Communication, Communication Skills, Job Stress, Emotional Intelligence
Collections