Çokluk içinde yokluk veya dijital medya çağında yalnızlık: Atatürk Üniversitesi lisans öğrencileri açısından bir inceleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yalnızlık her insanın hayatında en az bir kere tecrübe ettiği, tanımlanması güç ve karmaşık bir duygudur. Bu duygu özellikle internetin hayatımıza girmesiyle birlikte, günden güne önemini hissettiren olgulardan birisi olmuştur. Günümüzde her yaştan insan sosyal medya kullanmaktadır. Sosyal medya mecralarını aktif olarak en çok kullanan yaş grubundaki insanlar ise Z kuşağı olarak adlandırılmaktadır. Bilindiği gibi Z kuşağı kavramı, 2000 yılından sonra dünyaya gelmiş ve yeni medya teknolojilerini etkin biçimde deneyimleyen bireylerden oluşan genç nesli betimlemek için kullanılmaktadır. Dolayısıyla bu yaş grubundaki kişilerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile bireysel özellikleri arasındaki ilişkilerin tespiti önem arz etmektedir.Bu çalışmanın amacı; Atatürk Üniversitesi'nde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında lisans eğitimi alan öğrencilerin sosyal medya kullanım alışkanlıkları ile yalnızlık duyguları, cinsiyetleri, yaşları vb. etmenler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak `UCLA Yalnızlık Ölçeği` ve `Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Çalışmaya 466 öğrenci katılmış, toplanan veriler SPSS 25.0 Programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak, yalnızlık ve sosyal medya bağımlılığı ölçeklerinden elde edilen puanlar arasındaki ilişkileri incelemek için Pearson Korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan analizlerden, çalışmanın `yalnızlık ve sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki vardır` ana hipotezini ve alt sorularını doğrulayıcı nitelikte sonuçlar elde edilmiştir. Buna göre; gençlerin yalnızlık puanları arttıkça sosyal medya bağımlılık ölçeğinin (yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma, sosyal izolasyon) toplam puanlarının da artış gösterdiği tespit edilmiştir. Loneliness is an emotion that is experienced by every individual at least once in his/her life, that is difficult to define, and that is complex. This emotion has become one of the phenomena that is gaining importance every passing day especially after internet has come into our lives. Today, people of all ages use social media. The individual of the age group who actively use social media channels are called the Z generation. As is known, the concept of Z generation is used to describe the generation consisting of the youth who was born after 2000 and experiencing new media technologies effectively. Accordingly, it is of importance to determine the relationships between the social media use habits of individuals in this age group and their individual characteristics.The purpose of this study is to determine whether there is a significant relationship among the social media usage habits of students studying at Ataturk University in the 2020-2021 academic year with emotion of loneliness, gender, age, etc. In this study, `UCLA Loneliness Scale` and `Social Media Addiction Scale` were used as data collection tools. 466 students participated in the study, and the obtained data were analyzed by SPSS 25.0 Program. In accordance with the purpose of the study, Pearson Correlation coefficients were calculated to examine the relationships between the scores obtained from the loneliness and social media addiction scales. Based on the analysis, the results supporting the main hypothesis of `there is a significant relationship between loneliness and social media addiction` and sub-questions of the study were achieved. Accordingly, it was identified that as the loneliness scores of the youth increased, the total scores of the social media addiction scale (deprivation, difficulty in control, functional impairment, social isolation) also raised.
Collections