Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde internet dizi izleyicileri üzerine bir inceleme: Netflix, Puhutv, Blutv dizi izleyicileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin gelişimi ile evrimleşen çağda bireylerin gereksinimleri ve beklentileri de değişmektedir. Geleneksel kitle iletişim araçları da dönüşüme uğrayarak yeni bir medya alanı oluşturmaktadır. Bu alanda ücretli abonelik sistemi gerektiren dijital platformların ortaya çıkması ile bireylerin hangi motivasyonlarla, neden, nasıl ve hangi ortamda söz konusu platformları tercih ettiği izleyici araştırmaları alanında önemli bir sorunsaldır. Bu bağlamda çalışma; dijital platformları kullanan izleyicilerin beklentileri ve tercihlerindeki değişim üzerine odaklanmaktadır. Çalışmanın kuramsal çerçevesi Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı temelinde oluşturulmuştur. Çalışmanın uygulama kısmı ise Türkiye'deki dijital platformlar arasında öne çıkan Netflix, BluTV, PuhuTV kullanıcılarının motivasyonel yönelimlerine odaklanmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın evrenini Netflix, BluTV, PuhuTV izleyicileri, örneklemini ise Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Kota örnekleme modeli çerçevesinde toplam 2172 öğrenci içerisinden bu grubu temsil eden 300 kişiye anket tekniği uygulanmıştır. Çalışmada verilerin toplanması pandemi şartları nedeniyle online olarak gerçekleştirilmiştir. Motivasyonları tespit etmek amacı ile nicel yöntem olarak kabul edilen İlişkisel Tarama Modeli kullanılmıştır. Anket formu örnek çalışmalar öncülüğünde Kullanımlar ve Doyumlar motivasyon ölçeği baz alınarak oluşturulmuş ve veriler toplanmıştır. Verilerin analizinde lisanslı SPSS 25.0 istatistik programı kullanılmış olup 0.05 hata payı dikkate alınarak işlemler yapılmıştır. Elde edilen verilerde; içerik, sosyalleşme ve etkileşim, kolay erişim, eğlence ve rahatlama gibi 4 temel motivasyon tespit edilmiştir. Katılımcıların cinsiyetlerine göre; Kullanımlar ve Doyumlar Motivasyon Ölçeği ve alt boyutları ifadelerine katılım düzeylerinde anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür. Bu bulgu Netflix, BluTV ve PuhuTV platform içeriklerinin cinsiyete göre şekillenmediğini ortaya koymuştur. Diğer yandan kullanıcıların benzer şekilde doyuma ulaştıkları sonucuna ulaşılmıştır. In the age that evolves with the development of technology, the needs and expectations of individuals are also changing. Traditional mass media also transform and form a new media space. With the emergence of digital platforms that require a paid subscription system in this field, the motivations, why, how and in which environment individuals prefer these platforms is an important problem in the field of audience research. Working in this context; focuses on the change in the expectations and preferences of viewers using digital platforms. The theoretical framework of the study is formed on the basis of the Uses and Gratifications approach. The application part of the study focuses on the motivational orientations of Netflix, BluTV and PuhuTV users, which stand out among the digital platforms in Turkey. In this context, the universe of the study consists of Netflix, BluTV, PuhuTV viewers, and the sample is Atatürk University Communication Faculty students. Within the framework of the quota sampling model, a survey technique is applied to 300 people representing this group out of a total of 2172 students. The collection of data in the study is carried out online due to pandemic conditions. Relational screening model, which is accepted as a quantitative method, is used to determine motivations. The questionnaire form is created on the basis of the Uses and Gratifications motivation scale, under the leadership of case studies, and the data are collected. Licensed SPSS 25.0 statistical program is used in the analysis of the data and operations are carried out taking into account the 0.05 margin of error. In the data obtained; 4 basic motivations have been identified such as content, socialization and interaction, easy access, entertainment, and relaxation. According to the gender of the participants, it is observed that there is no significant difference in the levels of agreement with the expressions of Uses and Gratifications Motivation Scale and its sub-dimensions. This finding reveals that Netflix, BluTV and PuhuTV platform contents are not shaped by gender. On the other hand, it is concluded that the users are similarly satisfied.
Collections