Kahramanmaraş Pazarcık Alevilerinin müzik pratikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu Araştırmada, Anadolu'nun birçok yerinden Kahramanmaraş'a göç eden Alevilerin ritüel içi müzik pratikleri, ele alınmıştır. Coğrafi, Ekonomik ve politik etkenlerden dolayı Kahramanmaraş'a göç eden Aleviler, Pazarcık ilçesinde 1995'te, bünyesinde cem evi de bulunan 'Alevi Kültür Dernekleri Pazarcık Şubesi'ni kurdu. Bu çalışma, nitel araştırma olup iki yıl süren inceleme, alan araştırması, gözlem ve görüşmelere dayanmaktadır. Çalışmada; Aleviliğin tarihsel gelişimi, Alevi kültürü ve kimliği, Alevi müzikleri temeli doğrultusunda; Pazarcık'ta yaşayan Alevilerin ritüel uygulamaları ve ritüel içi müzik pratiklerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu sebeple; Yaşadıkları yörede, ibadetlerini ve birçok etkinliklerini gerçekleştirdikleri cem evinde alan araştırması yapılmıştır. Alevi kültür Dernekleri Pazarcık Şubesi'nde Ritüel uygulamalarının verileri, katılımcı gözlem ve görüşme yoluyla ilk defa bu çalışmada incelenmiş olup, Ayrıca Cem ritüelinde icra edilen On eser üzerinde derleme çalışması yapılmıştır.Türk Halk Müziği Derleme çalışmasına uygun bir biçimde notaya aktarılan eserler yine Türk müziği nazariyat kurallarına göre incelenerek makamsal özellikleri bakımından analiz edilmiştir. Elde edilen veriler tablolar haline getirilmiş ve yorumlanmıştır, sonucunda ise araştırmayla ilgili öneriler geliştirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Alevi, Kahramanmaraş, Cemevi, Müzik, Ritüel, Kültürel Kimlik. In this study, the ritual music practices of Alevis, who migrated to Kahramanmaraş from other parts of Anatolia region, were discussed. Alevis, who migrated to Kahramanmaraş for reasons related to socioeconomics and geopolitical factors, established the first `Alevi Culture Associations` Branch in Pazarcık, which also includes a Cem house (worship place), in 1995. This study is qualitative research based on two years of research, field work, observation and interviews.In the research, in accordance with the historical development of Alevism, their music, culture and identity, it was aimed to reveal the rituals and ritual music practices of Alevis living in Pazarcık. Therefore, field research was conducted in the Cem house where they performed their worship and other activities in the area where they live. The data gotten from Alevi Cultural Associations Branch of Pazarcık related ritual practices were examined for the first time in this study through participants observations and interviews. In addition, a compilation study was carried out on ten ritual works performed in the Cem.The works that were notated in accordance with the Turkish Folk Music Compilation were analyzed in terms of their modal characteristics by examining again according to the Turkish music theory rules. The obtained data were tabulated and interpreted, and as a result, suggestions for the research were developed.Keyboards: Alevi, Kahramanmaraş, Cemevi, Music, Ritual, Cultural Identity.
Collections