İşe yabancılaşma ve örgütsel sinizmin üretkenlik karşıtı iş davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ilkokul ve ortaokul eğitimi veren özel okullarda görev yapan öğretmenlerde işe yabancılaşma ve örgütsel sinizmin üretkenlik karşıtı iş davranışlarına etkisini ortaya koymak amacı ile yapılmıştır. Bu çalışmada, işe yabancılaşma ve alt boyutları ile üretkenlik karşıtı iş davranışları ve alt boyutları arasında; örgütsel sinizm ve alt boyutları ile üretkenlik karşıtı iş davranışları ve alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir etkinin olup olmadığı incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini, Kayseri'de ilkokul ve ortaokul eğitimi veren özel okullarda görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Bu araştırmaya 294 öğretmen katılmıştır. Araştırmada değişkenler arasındaki ilişkiler, korelasyon ve hiyerarşik regresyon analizleri ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre yabancılaşmanın güçsüzleşme, anlamsızlaşma ve kendine yabancılaşma alt boyutları ile üretkenlik karşıtı iş davranışları üzerinde anlamlı bir etkinin olduğu; örgütsel sinizmin duyuşsal ve bilişsel alt boyutları ile üretkenlik karştı iş davranışları üzerinde anlamlı bir etkinin olduğu ancak davranışsal alt boyutu ile üretkenlik karştı iş davranışları üzerinde anlamlı bir etkinin olmadığı görülmektedir. İşe yabancılaşma, örgütsel sinizmin üretkenlik karşıtı iş davranışlarına olan etkisini ilk kez ele alan bu çalışmanın gelecekte yapılacak olan araştırmalara ışık tutabileceği düşünülmektedir. The aim of this study is to determine the effect on the alination and organizational cynicism in deviant workplace behaviours of working teachers in primary and secondary education. In this study, whether there is a statistically significant effect between the alination and sub-dimensions of work and the deviant workplace behaviours and sub-dimensions of work and the organizational cynicism and sub-dimensions of work and the deviant workplace behaviours and sub-dimensions of work. The universe of this research is composed of teachers working in private schools providing primary and secondary education in Kayseri. This research is participated in 294 teachers. According to the results of the research, there is a significant effect between the sub-dimensions of work alination, empowerment, meaninglessness and self-alination and anti-productive work behaviors; it is seen that there is a significant effect between the affective and cognitive sub-dimensions of organizational cynicism and anti-productive work behaviors, but there is no significant effect between the behavioral sub-dimension and anti-productive work behaviors. This study, which deals with the effect of job alination and organizational cynicism on anti-productive work behavior for the first time, is thought to be helpful for future research.
Collections