Milli Eğitim Bakanlığı okullarında performans değerlendirme: Niğde ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kamu kurumlarında performans denetimi çağdaş yönetim tekniklerinin uygulanabilirliği açısından önemli bir unsurdur. Kurumsal anlamda performans denetim sürecinde değerlendirme aşaması ön plana çıkmaktadır. Türkiye'de kamusal alanda performans denetimi ve değerlendirmesi 20. yüzyılın sonunda gündeme gelmiş, özellikle 21. yüzyıl itibariyle de önem kazanmıştır. Bu çerçevede birden çok kamu sektöründe performans değerlendirme süreçlerinin başlaması için çeşitli girişimlerde bulunulmuştur. Türkiye'de performans değerlendirme girişimlerinde karşımıza çıkan kamu sektörlerinden biri de Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki eğitim kurumlarıdır. Bu kurumlarda çalışan öğretmenlerin performans ölçümüne ilişkin çeşitli kriterlerin geliştirildiği ve zaman zaman pilot çalışmalar yapıldığı görülmektedir. Performans değerlendirme kriterlerinin doğru belirlenmesi değerlendirme sürecinin etkinliği açısından önemli bir unsurdur. Bu çalışmada da milli eğitim kurumlarında bireysel performans değerlendirmenin gerekliliği ile değerlendirmede kullanılan kriterlerin etkin performans değerlendirmesini sağlayıp sağlayamadığına ilişkin öğretmen algılarını ölçmek amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacına uygun olarak öncelikle performans denetimi ve değerlendirmesi hakkında kavramsal bilgiler sunulmakta, akabinde Milli Eğitim Bakanlığı'nda konuya ilişkin gelişmeler irdelenmekte ve alan araştırması gerçekleştirilmektedir. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğu performans değerlendirmenin mesleki açıdan gerekli olduğu ve çoklu değerlendirme sürecinde öz değerlendirmenin daha etkin olduğu kanaatindedir. Ayrıca performans değerlendirme kriterlerinin etkin performans ölçümü için yeterli olduğu algısı hâkimdir. Hipotez testleri sonucunda yaşa ve kurumda üstlenilen görevlere göre algı düzeylerine ilişkin farklılıklar dikkat çekmektedir. Performance auditing in public institutions is an important element for the implementation of contemporary management techniques. In institutional terms, the evaluation phase becomes prominent during the process of performance auditing. In Turkey, the concepts of performance auditing and evaluation came to the fore at the end of the 20th century and have become more important since the 21th century. Within this context, multiple public institutions initiated the process of performance evaluation. Public schools that operate within the body of Ministry of National Education are among the public institutions that initiated the performance evaluation process in Turkey. Various criteria have been developed to evaluate the performance of teachers working in these institutions and plot studies have been occasionally conducted. Proper identification of the performance evaluation criteria is an important part of the effectiveness of the process of performance evaluation. This study aims to measure the need for individual performance evaluation and to reveal the teachers' perceptions about the extent to which the criteria used is sufficient to maintain effective performance evaluation. Within this context, we first provided conceptual information on performance auditing and evaluation, which was followed by the historical analysis of the policies developed by the Ministry of National Education. Finally, the findings of a field study were presented. Accordingly, the majority of teachers considered performance evaluation as a professional requirement and believed that self-evaluation was more effective in multiple evaluation process. Besides, they believed that the performance evaluation criteria were sufficient to measure effective performance. The analysis of the hypotheses revealed that the differences in perception levels according to age and professional positions in the institution were remarkable.
Collections