Müveşşahalar ve en tanınmış müveşşaha şairleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Miladi IX. (H. III. ) yy. 'nin sonlarına doğru Endülüs'te ortaya çıkmış bir şiir türü olan `müveşşaha` ele alınacaktır. Arap edebiyatındaki bu yeni tür, Endülüs halkının müziğe olan eğilimi ile bölgesel halk ağzıyla terennüm edilen şarkıların kaynaşması sonucu doğmuştur. Beş yüzyıl boyunca geçerliliğini koruyan bu tür, Endülüs'te olduğu kadar da Doğu'da (Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da) da kabul görmüştür.X. yüzyılda doruk noktasına ulaşan müveşşaha, XII. yüzyılın sonlarında İbn Senâ el-Mulk tarafından Doğu'ya götürülmüştür. Matla, devr, sımt,kufl, gusn, beyt ve harce gibi kendine ait terminolojisi bulunan müveşşahada en önemli bölümün harce olduğu kabul edilmektedir. Müveşşaha şairine göre harce (çıkış), klâsik kasidedeki matla (giriş) ile eşdeğerdir. Bu nedenle harce üzerinde çok fazla durulmuş, diğer taraftan Arapça olmayan kelimeleri içermesi sebebiyle Doğulu ve Batılı birçok araştırmacının da ilgisini çekmiştir.Anahtar Sözcükler: Arap Dili ve Edebiyatı, Endülüs, Müveşşaha, Kufl, Harce Andalusia is a piece of the soul of the Islamic world, an attractive piece which attracted souls before hearts since its conquest in the first Hijri century. In spite of all the bad conditions and the wars that followed the lofty Andalusia, İt continued her literary career, and in these circumstances a beautiful art spread among the Andalusian people due to singing and it called the art of `Andalusian mouashah`, an Arabic art that probably emerged due to several reasons and under several circumstances and found great admiration and acceptance among all, especially Andalusians, because it is a light, delicate art that is far from complexity and difficulty, suitable for everyone in the Andalusian environment of Arabs and non Arabs, western and oriental, and many different groups of religions and ethnicities, in which the Muslim, Christian and Jewish were, and for this reason the emergence of this new literary genre is not well defined.I have divided this research into three chapters. In the introduction chapter, I talked about Andalusia in general. The fırst chapter, it was sufficient enough and in it I talked about the art of Andalusian mouashshah in general. As for the second chapter, it was enriched with the most important purposes of mouashshah, this genre did not differ from its former standards as it dealt with all known poetic purposes like praise, description, panegyric, asceticism, mysticism, wine, and promiscuity. Whereas the three chapter came about the most important and most prominent men of mouashshah, in which I talked about Lisan al-Din bin al-Khatib, Abu Bakr bin Zuhr al-Hafid, Ibn Sahl al-Andalusi, and al Aama al-Talali.Keywords: Arabic Language and Literature, Andalusia, Mouashshah, Harce, Kufl
Collections