Helikopter ebeveyn tutumunun lise öğrencilerinin öz düzenleme becerileri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada Helikopter Ebeveyn Tutumunun lise öğrencilerinin öz düzenleme becerilerine etkisi incelenmiştir. Araştırma çalışma grubunu Erzurum ili, Palandöken ilçesine bağlı liselerde eğitim gören oransız küme örnekleme yöntemi ile seçilen 7 liseden oluşturulmuştur. Araştırmaya 9, 10, 11, 12. sınıf öğrencilerinden toplamda 546 öğrenci katılmıştır. Ebeveynlerini helikopter ebeveyn olarak algılayan öğrenciler ise anneler için 182, babalar için 92 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri `Algılanan Helikopter Ebeveyn Tutum Ölçeği` ve `Öz Düzenleyerek Öğrenme Ölçeği` kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi yapılırken betimsel istatistikler, frekans analizi, ilişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü ANOVA analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgu ve sonuçlarına göre, annelerini helikopter ebeveyn olarak algılayan lise öğrencilerinin öz düzenleme becerileri ile aralarında yalnızca görev analizi alt boyutunda anlamlı bir fark bulunmuştur ve bu fark olumsuz yöndedir. Babalarını helikopter ebeveyn olarak algılayan lise öğrencilerinin öz düzenleme becerilerinde ise görev analizi dışında diğer tüm alt boyutlar ile aralarında anlamlı bir fark bulunmuştur ve bu fark olumlu yöndedir. Betimsel analizler sonucunda cinsiyete göre öz düzenleme becerilerinin farklılaştığı görülmüştür. Ebeveyn eğitim durumunun helikopter ebeveyn tutumu sergileme ile aralarında anneler için anlamlı fark bulunurken babalar için anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Helikopter ebeveynliğin daha çok 41-49 yaşlarında görüldüğü tespit edilmiştir. Kız öğrenciler ile erkek öğrencilerin öz düzenleme becerileri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Helikopter Ebeveyn Tutumu, Öz Düzenleme Becerileri, Lise öğrencileri In this study, the effect of Helicopter Parent Attitude on the self-regulation skills of high school students was examined. The study group consists of 7 high schools selected by disproportionate cluster sampling method in the high schools in Palandoken district of Erzurum province. A total of 546 students attended from the 9th to the 12th grade. Students who perceive their parents as helicopter parents consist of 182 people for mothers and 92 for fathers. The data of the study were collected using the `Perceived Helicopter Parent Attitude Scale` and `Self-Regulated Learning Scale`. The data obtained were analysed using the SPSS 26.0 package program. While analysing the data, descriptive statistics, frequency analysis, t-test for unrelated samples and one-way ANOVA analysis were used. According to the findings and results of the study, a significant difference was found between the self-regulation skills of high school students who perceive their mothers as helicopter parents and only in the task analysis sub-dimension, and this difference is negative. A significant difference was found in the self-regulation skills of high school students who perceive their fathers as helicopter parents with all sub-dimensions except task analysis, and this difference is positive. As a result of the descriptive analysis, it was seen that self-regulation skills differ according to gender. It was observed that there was a significant difference between the parents' educational status and the helicopter parental attitude for mothers, but not for fathers. It has been determined that helicopter parenting is mostly seen between the ages of 41-49. A significant difference was found between the self-regulation skills of female students and male students.Keywords: Helicopter Parent Attitude, Self-Regulation skills, High school students
Collections