The historical authenticity of the American civil war in the fim adaptation of Margaret Mitchell's Gone With The Wind
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Margaret Mitchell'in Gone with the Wind (1936) romanı Amerikan edebiyatının en tartışmalı romanlarından biri olmuştur. Bazı eleştirmenler ırkçı ve tarihsel gerçekliği olmayan bir metin olarak kategorize etseler de bazıları da onu tarihi bir dönemin başarılı bir tasviri ve güzel yazılmış bir iç savaş hikayesi olarak görmüşlerdir. Bu tez, romana ve David O. Selznick tarafından yapımcılığı üstlenen film adaptasyonuna savaş öncesi güneye, yeniden yapılanma dönemine ve savaştan sağ çıkan güneyli kadın imajının temsiline tarihsel gerçeklik açısından bakmayı amaçlar.Giriş kısmı genel anlamda adaptasyon teorisini, alanın George Bluestone, Brian McFarlane, Linda Hutcheon, and Mary Snyder gibi farklı önde gelenlerinden adaptasyonun farklı tanımlarını ve yaklaşımlarını açıklamaya çalışır. Bu bölüm romanların filme uyarlanması üzerine odaklanır. Bununla birlikte uyarlama sırasında oluşan değişiklikleri, bu değişikliklerin anlamını ve neden belli değişimlerin olduğunu tartışır. Birinci bölüm roman ve film uyarlamasında Gone with the Wind'in iç savaş öncesi güneyin tarihsel gerçekliğini tartışır. Tarihi bir roman olarak Gone with the Wind savaş öncesi güneyde yaşam tarzını görkemli bir şekilde anlatır. Zengin toprak sahipleri tüm güneyi kaplar, kölelik kurumu hem efendiler hem de köleler için faydalı bir kurumdur. Romanı ve film adaptasyonunu karşılaştırarak bu bölüm Gone with the Wind'in tarihsel gerçeklik yönünden eksik olduğunu ortaya koymaya çalışır. İkinci bölüm Yeniden yapılandırma döneminin ve Afrika Amerikalı siyahi toplumun özgürlüğünü Güney toplumunun nasıl anlamlandırdığına ve tepki verdiğine odaklanır. Tarihi kayıtlarla karşılaştırıldığında Gone with the Wind'in dönem tasviri yanlışlıkları ortaya koyar. Bu bölüm aynı zamanda kölelik ve ırkçılık sorunlarını da araştırır. Bununla birlikte bu bölüm beyaz ırkın üstünlüğünü savunan Ku Klux Klan örgütünün problemli tasvirini, romanda kuruluşunu ve film adaptasyonundan çıkarılması ile ilgilenir.Üçüncü bölüm güneyli kadınların savaş öncesinde tasvir edilişine ve İç Savaşın güneydeki kadın rollerini nasıl değiştirdiğine odaklanır. Ellen O'Hara karakterinin analizi ile bu bölüm savaş öncesi güneyli kadınların tecrübelerini ortaya koyar. Bununla birlikte Scarlett O'Hara karakterinin incelenmesi ile bu bölüm Mitchell'in romanında ve Selznick'in film adaptasyonunda savaştan sağ çıkan kadınların değişimini ve mücadelesini takip eder.Sonuç kısmı tezin tartıştıklarını özetler ve Gone with the Wind'in tarihsel gerçeklikten yoksun olmasına rağmen Mitchell'in okurlarına sunduğu güneylilerin Amerikan İç Savaşın yorumlayışını anlamaya yardımcı olur. Bunun yanı sıra, Gone with the Wind'in perdeye aktarılmasında meydana gelen değişiklikleri adaptasyon teorisi ışığında analiz etmek Amerikan toplumunun güney iç savaşı yorumuna 1930'lu yıllarda nasıl tepki verdiğine dair de fikir verir. Margaret Mitchell's Gone with the Wind (1936) has been one the most controversial novels of American literature. Although some critics categorize it as a racist text and historically inaccurate, others consider it as a successful depiction of an era and a beautifully written Civil War story. This thesis aims to look at the novel and its movie adaptation, produced by David O. Selznick in the aspect of their historical authenticity in the representation of the Old South, The Reconstruction Era, and the image of strong Southern women who survive after the war.The introduction part attempts to explain the theory of adaptation in general and examines various definitions and approaches of adaptation from the pioneers of the field such as George Bluestone, Brian McFarlane, Linda Hutcheon, and Mary Snyder. This part mainly focuses on the adaptation from page to screen. Furthermore, the meaning of the alterations and why certain changes occur during the process of adaptation is discussed.The first chapter discusses the historical authenticity of the Old South before the Civil War both in the novel and the movie adaptation of Gone with the Wind. As a historical novel, Gone with the Wind depicts the antebellum Southern lifestyle in all its glory. The rich plantaters occupy the land, and the institution of slavery is beneficial for the slaves as well as their masters. Comparing the historical records of American South with the novel and its adaptation, this part attempts to reveal the lack of historical accuracy of Gone with the Wind.The second chapter focuses on the reality of Reconstruction era and how the white Southern society perceived the freedom of African American Black people along with their reaction to it. Comparing the depiction of the era in Gone with the Wind with historical records this part reveals the inaccuracies of the Reconstruction era. This chapter will investigate the issues of slavery and racism. Additionally, the study deals with the problematic portrayal of the white supremacist organization Ku Klux Klan, its origins in the novel and the exclusion of it in the movie adaptation.The third chapter focuses on the portrayal of the white Southern women in the antebellum South and how the Civil War changes the roles of the Southern women. Through the analyzation of Ellen O'Hara, this part reveals the experiences of American South before the Civil War. In addition, examining the character of Scarlett O'Hara, this part follows the transition and struggle of women who survive the Civil War both in Mitchell's novel and Selznick's adaptation.The conclusion part sums up the discussions in the thesis and illustrates that even though Gone with the Wind lacks historical authenticity, it helps to comprehend the southern perception of the American Civil War that Mitchell presents to the readers. On the other hand, analyzing the alterations of the transition of Gone with the Wind from page to screen in the light of the adaptation theory, gives an insight into how the American public reacted to the Southern view of the Civil War in the 1930s.
Collections