Science as a critical model: The field concept in John Fowles's The French Lieutenant's Woman and The Magus
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Newton fiziğinin evrenin kurallarını kesin olarak açıklayabilme yetisine olan güveni, 20. yüzyılın başlangıcında kuantum fiziği ve görelilik kuramlarının ortaya çıkışıyla son bulmuştur. Bilimdeki bu dönüm noktası kaçınılmaz olarak felsefe ve edebiyat dahil olmak üzere birçok disiplini de etkisi altına almıştır çünkü bu gelişme Batı'nın, bilimin deterministik zeminine dayalı tüm değerler sistemini yıkmıştır. Süperpozisyon, dolanıklık, belirsizlik gibi devrimsel ilkeleriyle, kuantum mekaniği nesnelerin gerçek doğasını ve dış dünyayı kesin olarak açıklayabilme ihtimalini yok saymıştır. Gerçekliğin istikrarsız zemini aynı zamanda 60'lardan sonra popülerlik kazanan postmodernizmin ve postyapısalcılığın da odak noktasıydı. Epistemolojik ve ontolojik içerimlerin ve bilimsel paradigmaların daima dönemin edebi trendlerini etkilediği gerçeği göz önüne alındığında, hem 20. yüzyıl yazarlarının hem de edebiyat toerilerinin postmodernizm etkisiyle gerçeğin problemli doğasına odaklandığı görülmüştür. Edebiyat kuramlarında çeşitli kuantum ve görecelilik bazlı eleştiri modelleri öne sürülse de Katherine Hayles'in `alan kavramı` paradigma değişiminin kültür üzerine olan etkisini daha bütüncül bir yaklaşımla açıklamaktadır. Hayles'e göre modern fizikle başlayan değişim süreci, matematik, bilgisayar, bilim felsefesi, dilbilim ve edebiyat gibi farklı disiplinlerin eş zamanlı olarak ortak problemler üzerine yoğunlaşmasına sebep olmuştur. Hayles disiplinler arasındaki bu ortak kültürel yönelimi bağlantılılık ve özgönderim ile karakterize olan `alan kavramı` ile açıklamıştır. Bağlantılılık, batı metafiziğinin temeli olan atomizasyon, ayrıklık ve özne-nesne ayrımını ortadan kaldırırken, özgönderim gerçekliğin nesnel olarak açıklanmasının dilin betimlediği sistemin ayrılmaz bir parçası olmasından dolayı imkansız olduğunu iddia eder. Hayles bu iki prensibe dayalı alan kavramının ışığında çağdaş romancıların paradigma değişimi ile oluşan bu yeni gerçekliğe olan tepkilerini eserlerinde nasıl yansıttıklarını örnek okumalarla incelemiştir. Bu bağlamda, bu çalışma postmodern edebiyatın en önemli temsilcilerinden olan John Fowles'un ünlü romanları The French Lieutenant's Woman ve The Magus: A Revised Version'da alan teorisinin içerimlerini yapısal ve tematik boyutta çözümlemeyi amaçlamaktadır. Tematik olarak ilgili romanların karakter, olay örgüsü ve dekorunda klasik fizikten modern fiziğe geçişin metaforik düzlemde yansımaları açıklanmıştır. Yapısal olarak ise yazar, metin, okur ve anlatıcı arasındaki bağlantı Hayles'in alan teorisinin Roland Barthes'ın `yazarın ölümü` ve Derrida'nın `metinsellik` ve `différance` terimleri ile birleştirilmesiyle yeniden kavramsallaştırılmıştır. Ayrıca alan teorisinin iki temel prensibi olan bağlantılılık ve özgönderimin postmodern edebiyattaki temsil sorunu ile olan paralelliği bu iki romandaki anlatım teknikleri üzerinden incelenmiştir. The Newtonian science's confidence for its ability to obtain knowledge was challenged with the emergence of quantum physics and theories of relativity in the early 20th century. This watershed in science inevitably prompted a number of disciplines including philosophy and literature since it destroyed the whole Western system of values that were based on the deterministic ground of science. With its ground-breaking principles including superposition, entanglement and uncertainty, quantum mechanics shattered the possibility of knowing the true nature of things and explaining the physical world. The unstable ground of the reality was also the focal point of postmodernism and poststructuralism, which gained popularity in post-60s. Considering the fact that the epistemological and ontological implications and scientific paradigms have always affected the literary trends of the period, both contemporary writers and literary critics who were heavily influenced by the poststructuralist and postmodernist theories focused on the problematic nature of reality. Although various critics have addressed the impact of quantum and relativity theories on literary works, Katherine Hayles's `field concept` provides a more extensive theorization of the concerning matter. According to Hayles, the paradigm shift initiated by modern physics formed a common cultural matrix, which caused different disciplines such as mathematics, computing, philosophy of science, linguistics and literature to concentrate on similar issues simultaneously. Hayles explained this common cultural orientation among disciplines with `the concept field`, which is characterized by interconnectedness and self-referentiality. While interconnectedness abolishes atomization, isolated systems, and subject-object dichotomy that are the fundamentals of Western metaphysics, self-referentiality implies that objective description of reality is impossible because language is an integral part of the system it describes. In the light of the field concept based on these two principles, Hayles examines how contemporary novelists responded to this new reality created by the paradigm shift with sample readings. In this context, this study aims to analyse John Fowles's two famous novels The French Lieutenant's Woman and The Magus: A Revised Version by demonstrating the implications of the field theory on structural and thematic level. The thematic analysis will focus on how the characters, plot and setting of the target novels metaphorically represent the transition from classical physics to modern physics. On the other hand, the structural analysis section deals with reconceptualization of the connection between author, text, reader and narrator by combining Hayles's field theory with Roland Barthes's `death of the author` and Derrida's `textuality` and `différance` terms. In addition, it explores the narrative strategies of the concerning works by examining the parallelism between the representation problem in postmodern literature and the two basic principles of field theory, interconnectedness and self-reference.
Collections