Sağlık çalışanlarının teknostres düzeyinin algılanan verimlilikleri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı bütün alanlarda olduğu gibi sağlık alanında dayaygınlık kazanmıştır. Bu teknolojilerin hastane çalışanlarınca yoğun olarak kullanımıbir taraftan çalışanların verimliliğini artırırken, diğer taraftan stres, anksiyete, fobi,bağımlılık ve antisosyal davranışlar gibi çalışan üzerinde olumsuz etkilere de sahipolabilmektedir. Yapılan bilimsel çalışmalarda teknoloji kullanımı genellikle zaman,emek, finansal kaynak tasarrufu, etkili, verimli ve kaliteli hizmet sunumu ileilişkilendirilmekte, teknolojik transferin getirdiği teknostres etkenlerine (tekno-aşırıyüklenme, tekno-istila, tekno-karmaşa, tekno-güvensizik ve tekno-belirsizlik) odaklanansınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Mevcut çalışmalar bankacılık, dokümantasyon, sivilhavacılık ve eğitim sektörlerinde yapılmış olup sağlık sektöründe bu nitelikte birçalışmaya sınırlı sayıda rastlanmıştır. Bu kapsamda bilgi ve iletişim teknolojilerininkullanımı ile katılımcıların bireysel özelliklerinin (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitimdurumu, çalışma süresi, teknoloji kullanım süresi, kullanılan teknoloji türü) teknostresdüzeyi üzerine etkisi ve teknostresin de çalışanların algılanan bireysel verimliliği üzerineolan etkisi ortaya konmuştur. Araştırma evrenini bir üniversite hastanesinde çalışan idarive tıbbi personel oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Tarafdar vearkadaşlarının (2007) geliştirdiği teknostres ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamındagenel olarak teknostresin verimlilik üzerine anlamlı etkisi görülmese de tekno-aşırıyüklenme boyutunun verimliliği düşürdüğü görülmüştür.Anahtar SözcüklerTeknostres, teknoloji, hastane, bilgi ve iletişim teknolojileri, algılanan bireysel verimlilik The use of information and communication technologies has enormously pervaded andspread in the health sector as in other sectors. While the intense use of such technologiesby hospital employees may increase their productivity, it also could result in negativeimpacts on hospital employees, such as stress, anxiety, phobia, addiction, and antisocialbehaviors. Although the relevant scientific research sets forth and examines therelationship between the use of technology and time-efficiency, cost-efficiency, financialresource-efficiency, and the presentation of services in effective, efficient and of-highquality way, there is a very limited number of such research focusing on the technostressfactors (techno-invasion, techno-overload, techno-complexity, techno-insecurity, andtechno-uncertainty) brought about by technologic transfer. While the present works aremainly concerning the banking, documentation, civil aviation, and education sectors, asmall number of such academic study regarding health sector could be found. Within thisscope, in this study, it will be endeavored to put forth the effect of information technologyuse and individual characteristics (age, sex, marital status, education status, number ofyears of work experience, the technology used by the participants) of hospital staff ontechnostress level, and the impact of the technostress level on the perceived individualproductivity. The population planned to be used in this study is the administrative andmedical personnel working at a university hospital. The technostress scale developed byTarafdar et al. in 2007 was used for collecting research data. Within the scope of thisresearch, it is observed that techno-overload has a negative impact on productivity,technostress does not have a significant impact on productivity as a whole, though.Anahtar SözcüklerTechnostress, technology, hospital, information and communication technologies,perceived individual productivity
Collections