Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri, bilişsel esneklikleri ve bilgisayarca düşünme becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu nicel ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmada öğretmen adaylarınınyaşam boyu öğrenme eğilimleri, bilişsel esneklikleri ve bilgisayarca düşünme becerileri, budeğişkenler arasındaki ilişki ve bu ilişkilerin yordayıcılarının belirlenmesi amaçlanmıştır.Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci ve dördüncü sınıftaöğrenimine devam eden 675 öğrenci ile bu fakültede Pedagojik Formasyon eğitimi alan 443öğrenci olmak üzere, toplam 1118 öğrenci bu araştırmanın örneklemini oluşturmuştur.Araştırmada veri toplama aracı olarak, Diker (2009) tarafından geliştirilen `Yaşam BoyuÖğrenme Eğilimleri Ölçeği`, Dennis ve Vander-Wal (2010) tarafından geliştirilen, Sapmazve Doğan (2013) tarafından doğrulayıcı faktör analizi yapılarak Türkçeye uyarlanan`Bilişsel Esneklik Envanteri`, Korkmaz, Çakır ve Özden (2017) tarafından geliştirilen`Bilgisayarca Düşünme Becerileri Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 23.0veri analiz programı kullanılmış, Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testleri yapılmıştır.Bulgulara göre, öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri, bilişsel esnekliklerive bilgisayarca düşünme becerileri; cinsiyet, sınıf ve mezun oldukları lise türüdeğişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Kadınların, erkek öğretmenadaylarına göre yaşam boyu öğrenmeye yönelik eğilimleri daha yüksekken, bilişsel esneklikdüzeylerinde erkekler lehine anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Ayrıca pedagojik formasyoneğitimi alan öğrencilerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve bilişsel esneklikleri, eğitimfakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarına kıyasla daha yüksek düzeydedir.Bilgisayarca düşünme becerileri alt boyutlarından eleştirel düşünme ve algoritmik düşünmeerkek öğretmen adayları yönüne, yaratıcılık alt boyutunda ise kadın öğretmen adaylarılehine daha yüksektir. Öğretmen adaylarının sınıf düzeyleri arttıkça, yaşam boyu öğrenmeeğilimleri, bilişsel esneklikleri ve bilgisayarca düşünme becerileri de artmaktadır. In this quantitative relational survey model, it was aimed to determine the lifelonglearning tendencies, cognitive flexibility and computational thinking skills of pre-serviceteachers, the relationship between these variables and the predictors of these relationships.A total of 1118 students, including 675 students studying in the first and fourth grades ofAydın Adnan Menderes University Education Faculty, and 443 students receivingPedagogical Formation education in this faculty, formed the sample of this research. As datacollection tool in the research, `Lifelong Learning Tendency Scale` developed by Diker(2009), `Cognitive Flexibility Inventory` developed by Dennis and Vander-Wal (2010) andadapted into Turkish by Sapmaz and Doğan (2013) confirmatory factor analysis, The`Computer Thinking Skills Scale` developed by Korkmaz, Çakır and Özden (2017) wasused. SPSS 23.0 data analysis program was used for data analysis, Kruskal Wallis H andMann Whitney U tests were performed. According to the findings, prospective teachers'lifelong learning tendencies, cognitive flexibility, and computational thinking skills; showsignificant differences according to gender, class and type of high school they graduatedfrom. While women's tendencies towards lifelong learning were higher than male teachercandidates, a significant difference was observed in favour of men in their cognitiveflexibility levels. In addition, the lifelong learning tendencies and cognitive flexibility of thestudents who receive pedagogical formation education are at a higher level compared to theprospective teachers studying at the faculty of education. From the sub-dimensions ofcomputational thinking skills, critical thinking and algorithmic thinking are higher in favourof male pre-service teachers, and in the creativity sub-dimension in favour of female pre-service teachers. As the class levels of pre-service teachers increase, their lifelong learningtendencies, cognitive flexibility and computational thinking skills also increase.
Collections