Öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Nicel bir çalışma olan bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili Dulkadiroğlu ve Onikişubat merkez ilçelerindeki okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise aynı evrenden 506 gönüllü öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Kişisel Bilgi Formu`, `Öğretmenler İçin Mesleki Dayanıklılık İnancı Ölçeği` ve `Kişisel-Mesleki Yetkinlikler Algı Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler ise SPSS 21.0 istatistik paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırmada verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek amacı ile normallik testleri yapıldı ve yapılan testler sonucunda nonparametrik testlerin uygulanmasına karar verildi. Çalışmada katılımcıların kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançlarının demografik özelliklere göre değişip değişmediğini bulmak için Mann Whitney – U Testi ve Kruskal Wallis – H Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algılarının ve mesleki dayanıklılık inançlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ve mesleki dayanıklılık inançlarının cinsiyet, medeni durum, mesleki kıdem ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algıları ile mesleki dayanıklılık inançları arasındaki ilişkiyi bulmak için Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Analizi kullanılmış ve bu ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin kişisel-mesleki yetkinlik algılarının mesleki dayanıklılık inançlarını pozitif yönde ve yükseğe yakın orta düzeyde (r=0,602) yordadığı belirlenmiştir. The aim of this research; To examine the relationship between teachers' perceptions of personal-professional competence and professional resilience beliefs. This research, which is a quantitative study, was designed in the relational survey model. The universe of the research consists of teachers working in the schools in Dulkadiroğlu and Onikişubat central districts of Kahramanmaraş province in the 2018-2019 academic year. The sample of the study consists of 506 volunteer teachers from the same universe. In the study, `Personal Information Form`, `Occupational Resilience Belief Scale for Teachers` and `Personal-Professional Competencies Perception Scale` were used as data collection tools. The data were analyzed with the SPSS 21.0 statistical package program. In the study, normality tests were carried out to determine whether the data showed normal distribution or not, and it was decided to apply nonparametric tests as a result of the tests. In the study, Mann Whitney - U Test and Kruskal Wallis - H Test were used to find out whether the personal-professional competence perceptions and professional resilience beliefs of the participants differ according to demographic characteristics. According to the results of the research, it was determined that teachers' perceptions of personal-professional competence and professional resilience beliefs are at a high level. In addition, it was determined that teachers' perceptions of personal-professional competence and professional resilience beliefs did not differ significantly according to the variables of gender, marital status, professional seniority and school type. Spearman Brown Rank Differences Correlation Analysis was used to find the relationship between teachers' perceptions of personal-professional competence and professional resilience beliefs and this relationship was found to be statistically significant. It was determined that teachers' perceptions of personal-professional competence predicted their professional resilience beliefs positively and at medium level (r = 0.602) close to high.
Collections