Okullardaki dağıtımcı liderlik ile örgütsel mutluluk ve sinerjik iklim arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma okullarda dağıtımcı liderlik ile örgütsel mutluluk ve sinerjik iklim arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ili merkez ilçesinde bulunan devlete ait ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 4.445 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem ise seçkisiz örnekleme yöntemlerinden tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuş olan 677 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla `Dağıtılmış Liderlik Ölçeği`, `Örgütsel Mutluluk Ölçeği`, `Sinerjik İklim Ölçeği` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada istatiksel işlemler SPSS 15.0 programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırmada iki grubun olduğu durumlarda Mann Whitney U testi; ikiden fazla grubun olduğu durumlarda ise Kruskall Wallis H testi kullanılmıştır. Kruskal-Wallis H testinde çıkan anlamlı farklılığın hangi ikili gruplar arasında olduğunu tespit edebilmek için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. İlişkileri belirlemek için `Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı` uygulanmıştır. Okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik özellikleri göstermelerinin, okullardaki örgütsel mutluluk ve sinerjik iklimi yordayıp yordamadığını belirlemek amacıyla `Çoklu Regresyon Analizi` uygulanmıştır.Araştırma sonucuna göre; okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik özellikleri gösterme düzeyleri ile okullardaki örgütsel mutluluk ve sinerjik iklim düzeylerine ilişkin öğretmen algıları `yüksek` düzeydedir. Okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik özellikleri göstermeleri hakkındaki öğretmen algıları medeni durum, eğitim durumu, branş, bulunduğu okuldaki hizmet süresi, okul türü ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, atama pozisyonu ve sendika üyeliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin okullardaki örgütsel mutluluk algıları cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, branş, mesleki kıdem, bulunduğu okuldaki hizmet süresi, okul türü ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; yaş, atama pozisyonu ve sendika üyeliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin okullardaki sinerjik iklim algıları yaş, eğitim durumu, branş, mesleki kıdem, bulunduğu okuldaki hizmet süresi, okul türü ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; cinsiyet, medeni durum, atama pozisyonu ve sendika üyeliği değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Araştırmada okullardaki örgütsel mutluluk ve sinerjik iklim ile dağıtımcı liderliğin alt boyutları arasında `pozitif yönde orta düzeyde` anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Okul yöneticilerinin dağıtımcı liderlik özellikleri göstermeleri, okulun örgütsel mutluluğundaki toplam varyansın yaklaşık %68'ini açıklarken; okulun sinerjik iklimindeki toplam varyansın ise yaklaşık %52'sini açıklamaktadır. This research was carried out to determine the relationship between distributed leadership and happiness and synergistic climate in schools. The research was designed in the relational survey model. The universe of the research; In the 2020-2021 academic year, there are 4.445 teachers working in the state-owned primary, secondary and high schools in the central district of Adıyaman. The sample, on the other hand, consists of 677 teachers, who were created using the stratified sampling method, one of the random sampling methods. `Distributed Leadership Scale`, `Organizational Happiness Scale`, `Synergic Climate Scale` and `Personal Information Form` developed by the researcher were used to collect the research data. Statistical operations in the research were carried out using the SPSS 15.0 program.Mann Whitney U test when there are two groups in the study; In cases where there are more than two groups, the Kruskall Wallis H test was used. Mann Whitney U test was used to determine which pair of groups the significant difference occurred in the Kruskal-Wallis H test. `Spearman Brown Rank Difference Correlation Coefficient` was applied to determine the relationships. `Multiple Regression Analysis` was applied in order to determine whether school administrators' display of distributed leadership characteristics predicted organizational happiness and synergetic climate in schools.According to the results of the research; teachers 'perceptions of school administrators' levels of showing distributive leadership characteristics and levels of organizational happiness and synergistic climate in schools are at a `high` level. Teachers 'perceptions about school administrators' showing distributive leadership characteristics differ significantly according to marital status, educational status, branch, duration of service in the school, type of school and number of teachers in the school; It does not differ significantly according to gender, age, professional seniority, appointment position and union membership variables. Teachers' perceptions of organizational happiness in schools differ significantly according to the variables of gender, marital status, educational status, branch, professional seniority, length of service at the school, type of school and the number of teachers in the school; It does not differ significantly according to age, appointment position and union membership variables. While the synergetic climate perceptions of teachers in schools differ significantly according to age, educational status, branch, professional seniority, duration of service at the school, type of school and number of teachers in the school; It does not differ significantly according to gender, marital status, appointment position and union membership variables. In the study, it has been revealed that there is a `moderately positive` relationship between organizational happiness and synergistic climate in schools and sub-dimensions of distributive leadership. School administrators' showing distributive leadership characteristics explain approximately 68% of the total variance in the organizational happiness of the school; It explains approximately 52% of the total variance in the synergetic climate of the school.
Collections