Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide duygu yönetiminin aracı rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; lise öğrencilerinin bağlanma stillerinin sınavkaygıları arasındaki ilişkide duygu yönetiminin aracı rolünün incelenmesidir.Nicel bir çalışma olan araştırma, ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın evrenini 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Kahramanmaraş ilimerkez ilçelerinde (Onikişubat, Dulkadiroğlu) bulunan kamu liselerinde eğitimgören lise öğrencileri, örneklemini ise evren içerisinden amaçsal örneklemeyöntemiyle seçilen 7 okul ve 730 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veritoplama aracı olarak `Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği`, ` Weitside SınavKaygısı Ölçeği`, araştırmacı tarafından uyarlaması yapılan `Duygu YönetimiÖlçeği` ve araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Verilerin analizi için SPSS 15.0 programının kullanıldığı çalışmada, öğrencilerinbağlanma stilleri ile sınav kaygıları arasında duygu yönetiminin aracı rolününbulunması için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi, anlamlıbulunan F değerinde fark olan grupları belirlemede ise Post-Hoc (Tukey) testinden yararlanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon,bağlanma stillerinin sınav kaygısı arasındaki ilişkide ve duygu yönetiminin aracırolünün ne düzeyde yordadığını belirlemek için de adımsal regresyon analizi vesobel analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, katılımcılarınbağlanma stilleri alt boyutlarının cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi ve anne babamedeni durum değişkenleri bakımından farklılaştığı, kardeş sayısı değişkenibakımından farklılaşmadığı; sınav kaygısı düzeyinin cinsiyet değişkenibakımından farklılaşırken diğer demografik özellikler bakımından farklılaşmadığıve genel duygu yönetiminin cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, anne baba medenidurum ve kardeş sayısı değişkeni bakımından farklılaşmadığı sonucunaulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bağlanma Stilleri, Sınav Kaygısı, Duygu Yönetimi This study is to examine the mediating role of emotion management in therelationship between high school students' attachment styles and their test anxiety.The research, which is a quantitative study, was carried out in relational surveymodel. The population of the study consists of high school students studying inpublic high schools located in the central districts of Kahramanmaraş province(Onikişubat, Dulkadiroğlu) in the 2019-2020 academic year, while the sampleconsists of 7 schools and 730 students selected from the universe with thepurposeful sampling method. In the study, `Three Dimensional Attachment StylesScale`, `Weitside Exam Anxiety Scale`, `Emotion Management Scale` adaptedby the researcher and `Personal Information Form` developed by the researcher,have been used as data collection tools. In the study, which used the SPSS 15.0program for data analysis, the T - test and one-way variance analysis (ANOVA)test have been used to find the role of emotion management tool between students 'attachment styles and exam anxiety, and The Post-Hoc (Tukey) test was used todetermine the group with a significant difference in F value. In order to determinethe relationship between variables, stepwise regression analysis and sobel analysishas been used to determine to what extent correlation, attachment styles predictedthe relationship between test anxiety and the mediating role of emotionmanagement. As a result of the findings, it has been concluded that the attachment styles sub-dimensions of the participants differed in terms of gender, school type,grade level and parents marital status variables, but not in terms of the number ofsiblings variable; Test anxiety levels did not differ in terms of gender and sex interms of other demographic characteristics, differed with the general feeling ofmanagement, type of school, grade level parents do not differ in terms of theoutcome variables of marital status, and number of siblings has been reached.Keywords : Attachment Styles, Exam Anxiety, Emotion Management
Collections