Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztaş, Fatih
dc.contributor.authorKüçük, Bahar
dc.date.accessioned2023-09-22T12:36:46Z
dc.date.available2023-09-22T12:36:46Z
dc.date.submitted2021-12-02
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741993
dc.description.abstractBu çalışmada Diyanet 4-6 yaş eğitim kurumlarında öğrenim görmekte olan, 4-6 yaş öğrencilerinin eğitim ve dini sosyalleşmelerinin sosyolojik açıdan incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Gaziantep ili içerisinde farklı kurslarda öğrenim görmekte olan öğrenci ailelerinden on katılımcı ile derinlemesine mülakat tekniği gerçekleştirilmiş ve gözlem tekniği de kullanılarak veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler ise nitel araştırma yöntemi olan betimsel ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın kuramsal merkezinde bulunan sembolik etkileşimcilik kuramı çerçevesinde eğitimde dini sembol ve kavramların önemli bir yeri olduğu, benlik gelişimi için motivasyon ve güdülenme sağladığı ve aynı zamanda dini sosyalleşmenin karşılıklı olarak gerçekleştirildiği görülmüştür. Çocuğun eğitim ve dini sosyalleşmesinde ailenin de sahip olduğu sosyal sermayenin önemli bir yeri olduğu ve bu durumun çocuğun eğitimi ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Ailenin, çocukların eğitim ve dini sosyalleşmesine yeterli ve nitelikli hem eğitim hem de zamana sahip olmadığı bu sebeple söz konusu eğitim kurumlarında verilen eğitimin dini sosyalleşme açısından büyük önem arz ettiği sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to examine the educational and religious socialization of 4-6 year old students studying in presidency of religious affairs. 4-6 years old educational institutions from a sociological perspective. For this purpose, data were obtained by conducting an in-depth interview technique with ten participants from the families of students studying in different courses in Gaziantep. The data obtained were analyzed with descriptive and content analysis, which is a qualitative research method.Within the framework of symbolic interactionism theory, which is at the theoretical center of the research, it has been seen that religious symbols and concepts have an important place in education, provide motivation and motivation for self-development, and at the same time, religious socialization is realized mutually. It has been determined that the social capital of the family has an important place in the education and religious socialization of the child and this situation is related to the education of the child. It has been concluded that the family does not have sufficient and qualified education and time for the education and religious socialization of children, therefore the education given in these educational institutions is of great importance in terms of religious socialization.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleDiyanet eğitim kurumlarında 4-6 yaş çocuğunun eğitim ve dini sosyalleşme açısından incelenmesi: Gaziantep ili örneği
dc.title.alternativeStudy of 4-6 year old children in religious education institutions in terms of education and religious socialization: Gaziantep province example
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-12-02
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation
dc.identifier.yokid10334864
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid696141
dc.description.pages71
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess