İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı ve motivasyon düzeyleri ile matematik ders başarısı arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik kaygı ve motivasyon düzeyleri ile matematik ders başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evreni 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş ilinin Dulkadiroğlu ve Onikişubat ilçelerindeki ilkokullardır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz küme örnekleme yöntemiyle seçilen 8 ilkokuldaki 591 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için `Kişisel Bilgi Formu`, `İlkokul 3 ve 4. Sınıf Öğrencileri İçin Matematik Dersi Motivasyon Ölçeği`, `İlkokul 3 ve 4. Sınıf Çocukları İçin Matematik Kaygı Ölçeği` ve ders başarıları için yılsonu matematik ders notları kullanılmıştır. Verilerin analizinde araştırmanın alt amaçlarına uygun olan betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-Testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, ilişkisiz örneklemler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), LSD testi, Spearman-Brown Korelasyon Analizi testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda dışsal motivasyonun erkeklerde kızlardan yüksek olduğu, içsel motivasyon ve kaygının olumlu boyutları anaokuluna gidenlerde, kaygının olumsuz boyutunda anaokuluna gitmeyenlerde yüksek bulunmuştur. Anne öğrenimine göre dışsal motivasyon boyutu annesi ilkokul mezunlarının lise, üniversite mezunlarından; ortaokul mezunlarının üniversite mezunlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Baba öğrenimine göre içsel motivasyon babası üniversite mezunu olanların ilkokul ve ortaokul mezunlarından daha yüksek bulunmuştur. Anne mesleğine göre içsel motivasyon annesi çalışmayanların ve memurların serbest çalışanlardan; baba mesleğinde dışsal motivasyon babası işçi ile serbest çalışanlarda memur olanlardan; içsel motivasyon babası memur, işçi ve serbest çalışanlarda çalışmayanlardan daha yüksek tespit edilmiştir. Kaygı düzeyleri anne öğrenimi ve mesleğine göre farklılık göstermemiştir. Matematik tutumu boyutu baba öğrenimi değişkeninde babası lise mezunu olanların ortaokul ve üniversite mezunlarından daha yüksek bulunmuştur. Olumsuz boyut babası çalışmayanların, serbest çalışan ve işçilerin memurlardan; olumlu boyut babası memur olanların işçi ve çalışmayandan, serbest çalışan ve işçilerin çalışmayanlardan yüksek tespit edilmiştir. Olumsuz-olumlu duygu, içsel motivasyon, motivasyonsuzluk ile matematik ders başarısı; matematik tutumu ile içsel motivasyon; olumsuz- olumlu duygu, matematik tutumu ile dışsal motivasyon arasında düşük düzeyde ilişki belirlenmiştir. Olumsuz-olumlu duygu ile içsel motivasyon; olumsuz-olumlu duygu, matematik tutumu ile motivasyonsuzluk arasında orta düzeyde ilişki bulunmuştur. The general purpose of this study is to examine the relationship between the mathematics anxiety and motivation levels of primary school fourth grade students and their mathematics course success. The universe of the research is the primary schools in Dulkadiroğlu and Onikişubat districts of Kahramanmaraş in the 2018-2019 academic year. The sample of the research consists of 591 fourth grade students in 8 primary schools selected by simple random cluster sampling method. `Personal Information Form`, `Mathematics Lesson Motivation Scale for Primary School 3rd and 4th Grade Students`, `Mathematics Anxiety Scale for Primary School 3rd and 4th Grade Children` were used to collect the research data, and year-end mathematics lecture notes were used for course achievement. In the analysis of the data, descriptive statistics suitable for the sub-purposes of the research, independent groups t-Test, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, one-way analysis of variance (ANOVA) for unrelated samples, LSD test, Spearman-Brown Correlation Analysis test were applied. As a result of the research, it was found that extrinsic motivation was higher in boys than girls, positive dimensions of intrinsic motivation and anxiety were higher in those who went to kindergarten, and the negative dimension of anxiety was higher in those who did not go to kindergarten. According to the mother's education, the extrinsic motivation dimension consisted of primary school graduates from high school and university graduates; It has been determined that secondary school graduates are higher than university graduates. According to father's education, intrinsic motivation was found to be higher in those whose fathers were university graduates than primary and secondary school graduates. According to the mother's profession, the internal motivation of those whose mothers are not working and civil servants are self-employed; external motivation in the father's profession; Intrinsic motivation was found to be higher in civil servants, workers and self-employed than those who did not work. Anxiety levels did not differ according to mother's education and occupation. Mathematics attitude dimension was found to be higher for those whose fathers graduated from high school than those who graduated from secondary school and university in the variable of father education. The negative dimension includes the non-employed, self-employed and workers from civil servants; The positive dimension was determined to be higher for those whose fathers were civil servants than workers and unemployed, self-employed and workers who did not work. Mathematics course success with negative-positive emotion, intrinsic motivation, lack of motivation; intrinsic motivation with math attitude; There was a low level of correlation between negative-positive emotion, mathematics attitude and extrinsic motivation. Intrinsic motivation with negative-positive emotion; A moderate correlation was found between negative-positive emotion, math attitude and lack of motivation.
Collections