Show simple item record

dc.contributor.advisorYirci, Ramazan
dc.contributor.authorKalaylı, Özcan
dc.date.accessioned2023-09-22T12:36:23Z
dc.date.available2023-09-22T12:36:23Z
dc.date.submitted2023-09-04
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741941
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının akademisyenliğe yabancılaşma düzeyleri ile akademik performans algı düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma nicel bir çalışma olup, betimsel ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2021-2022 akademik yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesinde görev yapan öğretim elemanları oluşturmaktadır. 2021-2022 akademik yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesinde 1420 öğretim elemanı görev yapmaktadır. Araştırmaya Sütçü İmam Üniversitesinde görev yapan 383 öğretim elemanı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak `Akademisyenliğe Yabancılaşma Ölçeği`, `Akademik Performans Algı Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için uygun analiz programı kullanılmıştır. Araştırmanın demografik değişkenlerine göre analizi için Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis-H testi, t-testi ve ANOVA testi, bağımsız değişkenler arasındaki ilişkinin analizi için korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretim elemanlarının akademisyenliğe yabancılaşma düzeyleri ile akademik performans algı düzeylerinin akademik unvan, çalışılan fakülte/yüksekokul, haftalık ders yükü, akademik teşvik ve yabancı dil notu değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı, cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğretim elemanlarının akademisyenliğe yabancılaşma düzeyleri ile akademik performans algı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Öğretim elemanlarının akademik performans algılarının %50'sinin kendine yabancılaşma ve öğretime yabancılaşmaları ile açıklanabileceği sonucuna varılmıştır. Araştırma sonucunda, yabancı dil puanı düşük olan öğretim elemanlarının akademisyenliğe yabancılaşma düzeyi daha yüksek bulunduğundan, yükseköğretim elemanı istihdamında yabancı dil kriterinin etkisinin artırılabileceği önerilmektedir.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to examine the alienation levels of academic staff and their academic performance perception levels. The research is a quantitative study and was designed in a descriptive relational survey model. The universe of the research consists of faculty members working at Kahramanmaraş Sütçü İmam University in the academic year of 2021-2022. In the 2021-2022 academic year, 1420 faculty members are working at Kahramanmaraş Sütçü İmam University. 383 lecturers working at Sütçü İmam University participated in the research. In the study, `Alienation Scale from Academician`, `Academic Performance Perception Scale` and `Personal Information Form` were used as data collection tools. An appropriate analysis program was used to analyze the data obtained from the research. Mann Whitney-U test, Kruskal Wallis-H test, t-test and ANOVA test were used to analyze the research according to demographic variables, correlation and regression analysis were used to analyze the relationship between independent variables. According to the findings, it was concluded that the alienation levels of the academicians and their academic performance perception levels differed significantly according to the variables of academic title, faculty/school, weekly course load, academic incentive and foreign language grade, but there was no significant difference according to the gender variable. It has been determined that there is a significant relationship between the alienation levels of academicians and their academic performance perception levels. It was concluded that 50% of the academic performance perceptions of the instructors can be explained by their alienation from self and teaching. As a result of the research, it is suggested that the effect of the foreign language criterion in the employment of higher education personnel can be increased, since the level of alienation from the academic staff with a low foreign language score is found to be higher.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretim elemanlarının akademisyenliğe yabancılaşma düzeyleri ile akademik performans algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamining the levels of academicians' alienation to academicianship and perception of academic performance
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-09-04
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAcademicians
dc.subject.ytmJob performance
dc.subject.ytmInstructors
dc.subject.ytmOrganizational performance
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmAlienation
dc.subject.ytmWork alienation
dc.subject.ytmInstitutional performance
dc.identifier.yokid10307471
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid710774
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess