Şardon makinelerinde kullanılan redüktörlerde meydana gelen aşırı ısınmanın farklı tasarımlar ile önlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Şardon makinelerinde kullanılan redüktörlerin aşırı ısınması, redüktörlerin arızalanmasına ve buna bağlı makinelerin durmasına neden olarak üretim kaybı oluşturmaktadır. Bu durum yedek parça ve yağ maliyetini arttırmaktadır. Bunlar hem ekonomik hem de işçilik olarak ilave gereklilikler oluşturmaktadır. Redüktörlerin çalışma esnasında iç aksamlarında bulunan elemanların aralarında oluşan sürtünmeler, enerji kayıplarına ve yağlama sıvısının aşırı ısınmasına neden olmaktadır. Sıcaklığın, kabul edilebilecek en yüksek değeri aşması durumunda, redüktörlerin soğutulması gerekmektedir. Bu tez çalışması kapsamında şardon makinelerinde kullanılan yolucu redüktörlerin aşırı ısınmasına bağlı oluşan problemlerin önlenmesine yönelik alınabilecek çözümler için modeller oluşturulmuştur. Bu modeller deneysel, analitik ve nümerik olarak karşılaştırmaları yapılmıştır. Model 1'de redüktör yüzey sıcaklığı diğer iki modele göre en fazla olanıdır. Fakat ısı transferi değerine bakıldığında en düşük değerde olandır. Model 2'de tasarım değişikliğine bağlı olarak fan ve kanatçık eklendiği için redüktör yüzey sıcaklığı en düşük değerde olduğu görülmüştür. Isı transfer miktarı ise en yüksek bu tasarımdadır. Model 3'te ise Model 1'e göre yüzey sıcaklığı daha düşük fakat model 2'ye göre ise ısı transferi daha az olduğu görülmüştür. Redüktörlerde meydana gelen aşırı ısınmanın farklı tasarımlarla önlenmesi ile redüktör iç aksamlarının daha uzun süre arızalanmadan çalışması sağlanmıştır. Bu şekilde yağlama yağının ömrünün arttırılması ve üretim kayıplarının asgari düzeye indirilmesi sağlanarak çalışmanın gerçekleştiği üretim tesisine ekonomik olarak katkı sağlanmıştır. Overheating of the reducers used in raising machines causes the failure of the gearboxes and the resulting machines to stop, resulting in production loss. This increases the cost of spare parts and oil. These create additional requirements both in terms of economy and workmanship. The frictions between the elements in the internal parts of the gearboxes during operation cause energy losses and overheating of the lubricating fluid. If the temperature exceeds the maximum acceptable value, the gear units must be cooled. Within the scope of this thesis, models have been created for the solutions that can be taken to prevent the problems caused by the overheating of the plucker reducers used in the raising machines. These models were compared experimentally, analytically and numerically. In Model 1, the gearbox surface temperature is the highest compared to the other two models. However, considering the heat transfer value, it is the lowest value. Since the fan and blades were added in Model 2 due to the design change, it was observed that the gearbox surface temperature was at the lowest value. The heat transfer amount is the highest in this design. In Model 3, on the other hand, the surface temperature was lower than Model 1, but the heat transfer was lower compared to Model 2. By preventing overheating in the gearboxes with different designs, it was ensured that the internal parts of the gearboxes operate for a longer period of time without any malfunctions. In this way, by increasing the life of the lubricating oil and minimizing the production losses, an economic contribution was made to the production facility where the study was carried out.
Collections