Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin karşılaştıkları yıldırıcı davranışlar ile iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Kahramanmaraş ilinde görev yapan Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin karşılaştıkları yıldırıcı davranışlar ile iş doyumu arasındaki ilişki ve bazı demografik değişkenler bakımından anlamlı farklılık olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırma evrenini Kahramanmaraş ilinde görev yapan Beden Eğitimi ve Spor öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklemi ise Kahramanmaraş merkez ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet ve özel ortaöğretim okullarında görev yapan201 kadın 199 erkek olmak üzere toplam 400 Beden Eğitimi ve Spor öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 2019/2020 eğitim-öğretim yılı II. Döneminde elde edilmiştir.Araştırma formunun ilk kısmını öğretmenlerin demografik özelliklerine ilişkin kişisel bilgilerin yer aldığı kişisel bilgi formu oluşturmaktadır. Diğer bölümler ise 'Yıldırıcı Davranış Ölçeği' ile 'Minessota İş Doyumu Ölçeği' sorularından oluşmaktadır. Araştırma da elde edilen veriler SPSS 24.0paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda; cinsiyet, yaş, medeni durum, öğrenim durumu, mesleki kıdem, görev yaptığı kademe ve görev yaptığı eğitim kurumu türü değişkenlerine göre öğretmenlerin karşılaştığı yıldırıcı davranışlar, dış kaynaklı iş doyumu, iç kaynaklı iş doyumu ve genel iş doyumu grup ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır.Çalışmanın analizleri sonucunda: Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin yıldırıcı davranış algı değerlendirmesiyle iş doyumu arasındaki manidar bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Yıldırıcı davranış algısında, ölçme değerlendirmelerinin ve iş tatmini arasındaki korelasyon analizi sonucunda ilişkinin negatif yönde olduğu; yıldırıcı davranış algısı arttıkça iş doyumunun azalmakta olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada iç kaynaklı, dış kaynaklı ve genel iş doyumu düzeyinin Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin karşılaştığı yıldırıcı davranış düzeylerinden etkilenme durumunu test etmek için yapılan regresyon modelinde istatistiksel olarak anlamlı sonuca ulaşılmıştır. Beden Eğitimi ve Spor öğretmenlerinin karşılaştığı yıldırıcı davranışlar düzeyi 1 birim arttığında, iç kaynaklı iş doyumu düzeyi -0.358 birim, dış kaynaklı iş doyumu düzeyi -0.325 birim ve genel iş doyumu düzeyi -0.347 birim azaldığı tespit edilmiştir. The aim of this study is to investigate the relationship between the mobbing faced by the physical education teachers working in the province of Kahramanmaraş and their job satisfaction in terms of certain demographic variables. The population of the study consisted of the physical education teachers working in the province of Kahramanmaraş. Its sample was comprised of 400 physical education and Physical educational and sport teachers (201 females, 199 males) working at the public and private schools subordinated to the Ministry of National Education in Kahramanmaraş and its districts. The research data were collected during the second semester in the 2019-2020 academic year.The first section of the research form contains the personal information form for the demographic characteristics of the participants. Other sections contain the 'Mobbing Scale', and 'Minnesota Satisfaction Scale'. The study data were analyzed by using the IBM SPSS Statistics software package, version 24.0.The difference between mobbing faced by the teachers and extrinsic job satisfaction, intrinsic job satisfaction and general job satisfaction group averages was not found to be statistically significant based on gender, age, marital status, education level, professional seniority, rank, and type of educational institution.As a result of the analysis of the study data, a significant correlation was found between perceived mobbing and job satisfaction of the physical education and Physical educational and sport teachers. Correlation analysis between measurement assessments and job satisfaction in the mobbing perception revealed that the correlation was negative; job satisfaction declined as perceived mobbing increased. The regression model designed to test the level of effect of mobbing faced by the physical education teachers on their intrinsic, extrinsic and general job satisfaction produced statistically significant results. As the level of mobbing faced by the physical education teachers increased by 1 unit, their intrinsic, extrinsic and general job satisfaction levels decreased by -0.358 unit, -0.325 and 0.347 unit, respectively.
Collections