İlkokul 4. sınıf kız öğrencilerinin mühendislik mesleğine yönelik bilişsel yapılarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlkokul 4. Sınıfta öğrenim gören kız öğrencilerin mühendislik mesleğineyönelik ilgi ve tutum düzeylerini ve mühendisliğe yönelik imaj özelliklerini belirlemeyiamaçlayan bu araştırmada karma araştırma yöntemi desenlerinden yakınsayan paraleldesen kullanılmıştır. Desenin nicel aşamasında tarama deseni, nitel aşamasında ise temelnitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşaması ilkokul 4. Sınıf öğrenimgören 420 kız öğrenci ile yürütülmüştür. Nicel veriler `İlkokul ÖğrencilerininMühendisliğe Yönelik İlgi ve Tutum Ölçeği` kullanılarak elde edilmiştir. Nitel veriler`Bir Mühendis Çiz Testi` kullanılarak ve öğrenci çizimlerine dayalı yarı yapılandırılmışgörüşmelerle elde edilmiştir. Nitel aşamada `Bir Mühendis Çiz Testi` kapsamında `işyapmakta olan mühendis çiz` yönergesi kullanılarak 432 kız öğrenciden çizimler eldeedilmiş ve 76 öğrenci ile çizimlere dayalı olarak yarı yapılandırılmış görüşmegerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel veriler betimsel yönden analiz edilmiş ve bağımsızgruplar t testi uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniğikullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin mühendisliğe yönelik ilgi vetutumlarının yüksek olduğu ve ailesinde mühendis olma durumunun mühendisliğeyönelik ilgi ve tutumlarında anlamlı farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. Ayrıcaöğrencilerin mühendislik mesleğini süreç ve özellikleriyle değerlendirdikleri sonucunaulaşılmıştır. Öğrencilerin mühendislik mesleğinin süreçlerini mühendislik aşamaları veSTEM disiplinlerinin entegrasyonuyla, mühendislik mesleğinin özelliklerini isecinsiyet, yaş, duygu durumu, kıyafet, meslek araçları, çalışma ortamı, çalışma yöntemiözellikleriyle ve mühendislik disiplinleriyle ele aldıkları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Mühendis Çiz, Mühendis İmajı, Mühendislik Eğitimi, STEM Eğitimi In this study, which aims to determine the interest and attitude levels ofprimary school 4th grade female students towards the engineering profession and theirimage characteristics towards engineering, the parallel design converging from themixed research method designs was used. Scanning design was used in the quantitativestage of the design, and the basic qualitative research design was used in the qualitativestage. The quantitative phase of the research was carried out with 420 female studentsstudying in the 4th grade of primary school. Quantitative data were obtained by using`Primary School Students' Interest and Attitude Scale towards Engineering`. Qualitativedata were obtained using the `Draw an Engineer Test` and semi-structured interviewsbased on student drawings. In the qualitative stage, drawings were obtained from 432female students by using the `draw an engineer doing business` instruction within thescope of the `Draw an Engineer Test` and semi-structured interviews were conductedwith 76 students based on the drawings. Quantitative data obtained were analyzeddescriptively and independent groups t-test was applied. Content analysis technique wasused in the analysis of qualitative data. As a result of the research, it has beendetermined that the students' interest and attitudes towards engineering are high and thatbeing an engineer in their family does not make a significant difference in their interestsand attitudes towards engineering. In addition, it was concluded that the studentsevaluated the engineering profession with its processes and features. It was determinedthat the students dealt with the processes of the engineering profession with theintegration of engineering stages and STEM disciplines, and the characteristics of theengineering profession with gender, age, emotional state, clothing, professional tools,working environment, working method and engineering disciplines.Keywords: Draw Engineer, Engineer Image, Engineering Education, STEM Education
Collections