Lüks giyim sektöründeki tüketici davranışları: Ankara örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; lüks marka kavramı ışığında giyim sektöründeki tüketici davranışlarının incelenmesidir. Araştırmanın örnekleminin belirlenmesinde tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Ankara'da yaşayan giyim alışverişi yapan 373 kişiden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, anket formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi SPSS 20 programı ile yapılmıştır. Araştırmanın örnekleminin demografik özellikleri ve tüketim alışkanlıklarına ilişkin bulgular elde edilirken betimsel istatistiklerden; tüketici davranışları ölçeği ve alt boyutlarının demografik bilgiler ve tüketim alışkanlıklarına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca, lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarının; mağaza atmosferi, moda, hedonizm, referans grup ve statü ve satın alma niyeti üzerine etkisini gösteren çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarının satın alma niyetine yönelik algıları cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Ancak, lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarının satın alma niyetine yönelik algıları yaş, eğitim durumu, gelir, marka tercihi, alışveriş sıklığı, lüks markalı ürünleri satın almadaki en önemli neden, en çok satın alınan lüks ürün grubu değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermektedir. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre ise; lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarının referans grup ve statü parametrelerin satın alma niyeti üzerinde anlamlı etkisinin olduğu, mağaza atmosferi, moda ve hedonizm parametrelerinin ise satın alma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif yönlü etkisinin olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda, lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarının satın alma niyetine yönelik algılarında olumlu bir algı bulunduğunda, ilgili markaları kendilerine daha yakın hissedebilmeleri ve söz konusu markaları daha güvenilir algılayabilmeleri gösterilebilir. Dolayısıyla, lüks giyim sektöründeki tüketici davranışlarına ilişkin algıları olumlu yönde arttığında, lüks giyim sektöründeki satın alma niyetlerine yönelik algıların da olumlu yönde artabileceği söylenebilmektedir. The purpose of this research is to examine consumer behavior in the clothing sector in the light of the concept of luxury brand. Easy sampling method was used to determine the sample of the study. The sample of the study consists of 373 people who exchange clothing in Ankara. The survey form was used as a data collection tool. The analysis of the data obtained in the research was done with the SPSS 20 program. While the results of the study were obtained from demographic characteristics and consumption habits of the sample, the T test and one-way variance analysis were used in independent groups where the scale and sub-dimensions of consumer behavior differ significantly according to demographic information and consumption habits. In addition, multiple regression analysis was applied showing the effect of consumer behavior in the luxury clothing sector on store atmosphere, fashion, hedonism, reference group and status, and purchasing intention. According to the results obtained from the research; perceptions of consumer behavior in the luxury clothing sector towards purchasing intent do not differ significantly according to the gender variable. However, perceptions of luxury purchase intentions of consumer behaviour in the clothing sector age, education, income, brand preference, shopping frequency, the most important cause in buying luxury branded products, the product most commonly purchased luxury indicate significant differences according to group variable. According to the results of multiple regression analysis; the reference group of consumer behavior in luxury apparel sector and status parameters that had no significant influence on the purchase intention, store atmosphere, fashion and hedonism had a significant and positive effect on the intention to purchase of directional parameters was observed. In this context, when they have a positive perception of consumer behaviour in the luxury clothing sector towards their intention to buy, they can be shown to feel closer to them and to perceive the brands in question more reliably. Therefore, it can be said that when perceptions of consumer behavior in the luxury clothing sector increase positively, perceptions of purchasing intentions in the luxury clothing sector may increase positively.
Collections