Annelerin depresyon ve anksiyete düzeyleri ile çocukların uyku alışkanlıkları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, annelerin depresyon ve anksiyete düzeyleri ile 6-11 yaş aralığındaki çocukların uyku alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek olarak belirlenmiştir. Kesitsel nitelikte olan bu araştırmanın örneklemi sosyal medya aracılığı ile duyurulan çevrim içi ankete katılım sağlayan 511 anneden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak Sosyodemografik Form, Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi, Beck Depresyon Ölçeği ve Beck Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır. Veriler Pearson Ki-Kare, Mann Whitney-U, Spearman Korelasyon Kat Sayısı ve Binary Lojistik Regresyon Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçları anneye göre çocukta uyku problemi varlığı ile çocuk uyku alışkanlıkları anketine göre çocukta uyku problemi varlığı arasında anlamlı bir farklılık olduğunu göstermiştir. Kendine ait yatağı bulunmayan, geçmişte veya günümüzde psikiyatrik/ psikolojik yardım alan, yaşı daha küçük olan, annesinin yaşı daha küçük olan, annesinin eğitim yılı daha az olan, annesi gebelik sırasında veya doğum sonrasında psikolojik veya fiziksel hastalık geçiren çocuklarda uyku problemlerinin daha fazla görüldüğünü gösteren sonuçlar elde edilmiştir. Annenin depresyon ve anksiyete düzeyi ile babanın eğitim düzeyinin, çocukta uyku problemlerinin yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Bu bilgiler ışığında annelerin, çocuklarda uyku problemlerini tespit edebilmek için uyku konusunda bilinçlendirilmesinin ve kendi ruhsal sorunlarının çocuk uyku problemlerine etkisini göz önünde bulundurarak bunların çözümü için psikolojik/ psikiyatrik destek almasının önemli olduğu düşünülmektedir. The aim of this study was determined to examine the relationship between the depression and anxiety level of the mother and the sleep habits of the child aged 6-11. The sample of this cross-sectional study consists of 511 mothers who participated in the online survey announced via social media. Sociodemographic Form, Child Sleep Habits Questionnaire, Beck Depression Inventory and Beck Anxiety Inventory were used as data collection tools. Data were evaluated using Pearson Chi-Square, Mann Whitney-U, Spearman Correlation Coefficient and Binary Logistic Regression Analysis. The results of the study showed that there is a significant difference between the presence of sleep problems in the child according to the mother and the presence of sleep problems in the child according to the child sleep habits questionnaire. It has been determined that sleep problems are more common in children who do not have their own bed, who received psychiatric/psychological help in the past or present, who are younger, whose mother is younger, whose mother has less education years, whose mother had a psychological or physical illness during pregnancy or after birth. It was determined that the mother's depression and anxiety level and the father's education level were predictors of sleep problems in the child. In the light of this information, it is thought that it is important for mothers to be aware of sleep in order to detect sleep problems in children and to receive psychological/psychiatric support for the solution of their own mental problems considering the effect of their own mental problems on children's sleep problems.
Collections