Premenstruel sendrom yaşayan kadınlarda luteal ve foliküler evrelerde gözlenen emosyonel ve kognitif değişikliklerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Premenstruel sendrom (PMS), menstrüel döngünün luteal evresinde beliren ve foliküler evrede kaybolan psikolojik ve somatik semptomlarla karakterize psikonöroendokrin bir bozukluktur. PMS literatüründe, psikolojik semptomlar arasında emosyonel belirtiler hakkındaki bilgiler tutarlıyken, bu değişikliklerle eş zamanlı olarak kognitif süreçlerin nasıl etkilendiği net değildir. Bu çalışmada, PMS yaşayan ve yaşamayan kadınlardan oluşan bir çalışma grubunda, luteal ve foliküler evreler arasında emosyonel ve kognitif işlevlerin birlikte değişiklik gösterip göstermediğinin belirlenmesi, önemli bir değişiklik varsa bunun nöropsikolojik yöntemlerle tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Çalışma, düzenli menstrüel döngüye sahip 18-39 yaş arası 41 gönüllü kadın ile yürütülmüştür. Katılımcılar, Premenstrüel Sendrom Ölçeği'ne göre PMS (n=23) ve kontrol (n=18) olarak, sosyodemografik ve menstrüel özellikler açısından benzer dağılım gösteren iki gruba ayrılmıştır. Gruplara, foliküler ve luteal evrelerde iki kez, Beck Depresyon Envanteri, Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği ve bir dizi nöropsikolojik test uygulanmıştır. Karşılaştırma analizlerinden elde edilen verilere göre, kontrol grubuna kıyasla PMS'li grupta emosyonel ölçümlerde ve kognitif yeteneklerin birçoğunda (öğrenme, kısa süreli ve uzun süreli görsel bellek, dikkati sürdürme, çelinebilirlik, inhibisyon, kurulumu değiştirebilme vb.) foliküler evreye göre luteal evrede istatistiksel açıdan anlamlı düşme yaşandığı saptanmıştır. Bununla birlikte çalışma belleği ve psikomotor hız parametrelerinde iki grubun da luteal evrede etkilendiği tespit edilmiştir. İlerleyen çalışmalarda, gözlemlenen değişikliklerin nedensel mekanizmasının ve günlük yaşama ne ölçüde müdahale ettiğinin belirlenmesi tanısal ve tedavisel yaklaşımların geliştirilmesine önemli katkılar sağlayacaktır. Premenstrual syndrome (PMS) is a psycho-neuroendocrine disordercharacterized by psychological and somatic symptoms that appear during the lutealphase of the menstrual cycle and disappear during the follicular phase. In the PMSliterature, whereas information about emotional symptoms are consistent, it's not clearhow cognitive processes are simultaneously affected with these changes. In this study,it is aimed to determine whether emotional and cognitive functions show simultaneouschanges between luteal and follicular phases among a sample including women withand without PMS, and if there is a significant differentiation, it is aimed to determineby neuropsychological methods. The study was conducted with 41 volunteer womenaged 18-39 have regular menstrual cycles. Participants were divided into two groupswith similar distribution in terms of sociodemographic and menstrual characteristicsas PMS (n = 23) and control (n = 18) according to the Premenstrual Syndrome Scale.Beck Depression Inventory, State-Trait Anxiety Inventory and a series ofneuropsychological tests were applied to the groups twice in the follicular and lutealphases. According to the data obtained, in the group with PMS compared to the controlgroup, emotional measurements and most of the cognitive abilities (learning, shortterm and long-term visual memory, sustaining attention, susceptibility, inhibition,ability to change setup, etc.) were statistically at the luteal stage compared to thefollicular stage it was determined that there was a significant decrease. However, itwas determined that both groups were affected in working memory and psychomotorspeed parameters in the luteal stage. In future studies, determining the causalmechanism of the observed changes and to what extent they interfere with daily lifewill contribute significantly to develop diagnostic and therapeutic approaches.
Collections