Yansıtıcı düşünme, iş becerikliliği, duygusal zeka ve iş performansı arasındaki ilişkiler: Eğitim sektöründe bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu doktora tezinde, Yansıtıcı Düşünme Eğilimi, Duygusal Zekâ, İş Becerikliliği ve Çalışan Performansı kavramları arasındaki ilişki incelenmiştir. Özellikle bu ampirik çalışma, Yansıtıcı Düşünme Eğiliminin İş Becerikliliğine olan etkisinde Duygusal Zekanın aracılık etkisini ve Yansıtıcı Düşünmenin Çalışan Performansına olan etkisinde Duygusal Zekanın ve İş Becerikliliğinin aracılık etkisini bulmayı amaçlamıştır. Eğitim sektöründe gerçekleştirilmiş olan araştırmanın verileri, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde okul öncesi, ilk ve orta öğretim düzeyinde eğitim veren okullarda görev yapan 468 öğretmen ile çevrimiçi ortamda paylaşılmış olan anket kullanılarak toplanmıştır. Anket, Kişisel Bilgi Formu, Yanstıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği (YANDE), Wong ve Law'un Duygusal Zekâ Ölçeği (WLEIS), Slemp ve Vella Brodrick'in İş Becerikliliği Ölçeği ve Sigler ve Pearson'ın Çalışan Performansı Ölçeği'ni içermektedir. Araştırmada SPSS 21 istatistiki paket programıyla betimleyici istatistikler ve keşfedici faktör analizleri yapılmıştır. Sonrasında SmartPLS 3.2.9 Yapısal Eşitlik Modeli (YEM) paket programı kullanılarak modelin doğrulayıcı faktör analizi, yapısal geçerlilik testleri, değişkenler arasındaki ilişkiler, tüm değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkileri ve modelin açıklayıcılığı incelenmiş ve ara değişken analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Yansıtıcı Düşünme Eğiliminin İş Becerikliliği değişkeni üzerindeki etkisinde Duygusal Zekanın kısmi aracılık etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca, Yansıtıcı Düşünme Eğiliminin, Çalışan Performansı değişkeni üzerindeki etkisinde ise Duygusal Zekanın ve İş Becerikliliğinin aracı rolü olduğu sonucuna varılmıştır. In this doctoral thesis, the relationship between the concepts of Reflective Thinking Tendency, Emotional Intelligence, Job Crafting, and Employee Performance were examined. This empirical study also aimed at finding the mediating role of Emotional Intelligence on the effect of Reflective Thinking Tendency on Job Crafting and the mediating role of Emotional Intelligence and Job Crafting on the effect of Reflective Thinking on Employee Performance. The data of this quantitative and cross-sectional study, which was carried out in the education sector, was collected with an online survey conducted with 468 teachers who teach at the level of pre-school, primary, and secondary education in the Republic of Turkey. The survey comprised the Personal Information Form, Reflective Thinking Tendency Scale (YANDE), Wong and Law's Emotional Intelligence Scale (WLEIS), Slemp and Vella Brodrick's Job Crafting Scale, and Sigler and Pearson's Employee Performance Scale. In the research, SPSS 21 statistical package program was used for descriptive statistics and exploratory factor analysis. Then, SmartPLS 3.2.9 Structural Equation Model (SEM) package program was used. Thus, confirmatory factor analysis of the model, structural validity tests, relationships between variables, effects of variables on the dependent variable, and the explanatory nature of the model were examined. Finally, moderator variables were analyzed. As a result of the research, it has been seen that Emotional Intelligence had a partial mediating role on the effect of Reflective Thinking Tendency on the Job Crafting variable. Besides, it has concluded that Emotional Intelligence and Job Crafting played a mediating role in the effect of Reflective Thinking Tendency on the Employee Performance variable.
Collections