Show simple item record

dc.contributor.advisorKayan, Esengül
dc.contributor.authorAygün, İlke
dc.date.accessioned2023-09-22T12:31:40Z
dc.date.available2023-09-22T12:31:40Z
dc.date.submitted2023-08-07
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/741237
dc.description.abstractÇevrimiçi bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi uygulamasının bireylerin algılanan stres ve ruminatif düşünme biçimi düzeylerine etkisi açısından karşılaştırmayı hedefleyen bu araştırmada tek grup öntest-sontest kontrol grupsuz model uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu; İstanbul ili, Sultanbeyli, Arnavutköy, Güngören, Bakırköy ilçeleri okullarında çeşitli kademelerde çalışan 12 rehber öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada 'Kişisel Bilgi Formu', 'Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ-14)' ve 'Ruminatif Düşünme Biçimi Ölçeği' katılımcı grubuna program öncesi öntest ve program sonrası sontest olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS programı, Bağımlı-T Testi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, 8 oturum 90 dakikadan oluşan bir program uygulanmıştır. Elde edilen veriler, bireylerin algılanan stres ve ruminatif düşünme biçimi düzeyi puanlarında anlamlı bir farklılık olmadığını göstermektedir.
dc.description.abstractIn this research, which aims to compare the effects of online mindfulness based cognitive therapy on individuals' perceived stress and ruminative thought styles, a pretest-posttest control group-free pattern was applied. The study group of the research consists of 12 guidance teachers who are working at various levels in schools in the city of Istanbul, Sultanbeyli, Arnavutköy, Güngören and Bakırköy districts. In the study, 'Personal Information Form', 'Perceived Stress Scale (PSS-14)' and 'Ruminative Thought Style Questionnaire' were applied to the participant group as pretest before the program and posttest after the program.The analysis of the obtained data was carried out with Dependent Sample T Test within the SPSS program. In the research, a program consisting of 8 sessions of 90 minutes was applied. The obtained data show that there is no significant difference in individuals' perceived stress and ruminative thought style level scores.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÇevrimiçi bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi uygulamasının algılanan stres ve ruminatif düşünce düzeyi üzerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of online mindfulness based cognitive therapy application on perceived stress and ruminative thought style level
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-08-07
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCognitive behaviour therapy
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.subject.ytmOnline
dc.subject.ytmOnline systems
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmTherapy
dc.subject.ytmMindfulness
dc.subject.ytmAwareness
dc.subject.ytmRuminative thinking
dc.identifier.yokid10313122
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid631705
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess