Fen bilgisi öğretmen eğitimindeki çevrimiçi öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin amaç, işlev ve sunuş yolu açısından zamanla değişiminin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Web-Tabanlı Otantik Değerlendirme Sisteminde (Web-ODS) Fen Bilgisi öğretmen adaylarına sunulan öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin; amaç, işlev ve sunuş yolunun zamanla nasıl değiştiğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada durum çalışması desenlerinden `boylamsal iç içe geçmiş tek durum deseni` kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler; 18 Fen Bilgisi öğretmen adayının (N=18) Öğretmenlik Uygulaması dersi kapsamında işledikleri Fen bilimleri dersi video kayıtlarının değerlendirilme sürecinde; Web-ODS'de sunulan öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinden oluşmaktadır. Verilerin analizi sürecinde; öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin `amaç, işlev sunuş yolu` kategorileri açısından incelenmesi için geliştirilen `Dönüt Kontrol Listesi` kullanılmıştır. Sunulan dönütler `amaç, işlev ve sunuş yolu` ana kategorileri altında 14 alt kategoride incelendikten sonra kullanılma sıklıklarına göre frekans ve yüzdelik değerler hesaplanmıştır.Elde edilen bulgular, Fen Bilgisi öğretmen adaylarına sunulan çevrimiçi öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin; (i) `amaç` kategorisi açısından çoğunlukla `Hedef ve Performans` odaklı olduğu ve zamanla önemli bir değişimin meydana gelmediğini, (ii) `işlev` kategorisi açısından öz dönütlerin süreç boyunca genellikle `Doğrulayıcı dönüt`, akran dönütlerinin çoğunlukla `Ayrıntılı ve Doğrulayıcı dönüt` türünde olduğunu ve öğretim elemanı dönütlerinin ise `Düzeltici dönüt` türünden süreç içerisinde `Yapılandırmacı dönüt` türüne doğru bir eğilimin oluştuğunu ve (iii) `sunuş yolu` açısından öz, akran ve öğretim elemanı dönütlerinin büyük bir kısmı `Yönlendirici` yollarla verilirken süreç içerisinde `Kolaylaştırıcı` sunulma yoluna doğru bir eğilim oluştuğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonuçları; çevrimiçi sistemlerde kullanılacak değerlendirme araçlarının asenkron ortamlarda tartışılarak yapılandırılmasının, pilot değerlendirme uygulamaları yapılmasının ve dönütler üzerinden kurulacak etkili iletişim süreçlerinin, çevrimiçi dönütlerin niteliği üzerinde önemli bir katkısı olduğunu ortaya koymuştur. This research aims to determine how the purpose, function and presentation way of self, peer and instructor feedback presented to science teacher candidates in the Web-Based Authentic Assessment System (Web-ODS) change over time. In the research, `longitudinal nested single case design`, one of the case study designs, was used. The data used in the research consists of self, peer and instructor feedback presented in Web-ODS during the evaluation process of the science lesson video recordings of 18 pre-service science teachers (N=18) within the scope of Teaching Practice course. In the analysis of the data, the `Feedback Checklist` was used to examine the self, peer and instructor feedbacks in terms of the categories of `purpose, function presentation way`. After the feedbacks were examined in 14 sub-categories under the main categories of `purpose, function and way of presentation`, frequency and percentage values were calculated according to the frequency of their use.The findings show that the online self, peer and instructor feedbacks presented to the Science teacher candidates (i) are mostly focused on `Target and Performance` in terms of the `purpose` category, and there is no significant change over time, (ii) in terms of the `function` category. During the process, the self feedbacks are generally `Confirmatory feedback`, peer feedbacks are mostly `Elaborated and Confirmatory feedback`, and the feedbacks of the instructors are in the form of `Corrective feedback` and a tendency towards `Constructivist feedback` during the process and (iii) `presentation way`. It has been determined that while most of the self, peer and instructor feedbacks are given in `Directive` ways, there is a tendency towards the way of `Facilitative` presentation in the process. The results of the study revealed that the evaluation tools to be used in online systems were discussed and structured in asynchronous environments, pilot evaluation practices and effective communication processes to be established on the basis of feedbacks had an important contribution to the quality of online feedback.
Collections