A study on supply chaın analysis of almond production ın Balkh and Samangan, Afghanıstan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Afganistan'ın Balkh ve Samangan illerinde badem üretiminin tedarik zinciri analiz edilmiştir. Araştırmada badem alt sektöründeki önemli oyuncuların belirlenmesi, tedarik zincirinin haritalanması, pazarlama bilgileri ve kredi hizmetlerinin ortaya konulması, badem tedarik zincirinin maliyet analizinin yapılması, paydaşların sosyo-ekonomik özelliklerinin karşılaştırılması ve her aşamada oluşan katma değerlerin hesaplanması amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma alanında badem üretimi ve pazarlamasının güçlü yönleri, zayıf yönleri ile fırsatları ve tehditleri (GZFT) ortaya konulmuş ve kısıtlamalar belirlenmiştir. Araştırma verileri Ekim 2018'de badem üreticileri ve aracılarından toplanan birincil verilerden oluşmaktadır. Üreticilerin örneklem büyüklüğü tabakalı örnekleme metoduyla çekilen 125 çiftçiden oluşmaktadır. Ayrıca amaçlı olarak belirlenen 15 müteahhit/aracı, 12 perakendeci, 8 toptancı, 8 destek hizmetçisi ve 7 ihracatçı ile de anket yapılmış olup toplam denek sayısı 175 kişidir. Veri analizinde, araştırmanın amaçlarına göre tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (F-testi), maliyet analizi, pazarlama etkinliği analizi, çoklu regresyon analizi, tedarik zinciri haritalaması, SWOT analizi ve kısıtlama analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre yörede badem verimliliğini istatistiksel olarak önemli düzeyde etkileyen değişkenler; sulama, kimyasal gübre kullanımı, hayvansal gübre kullanımı ve dikilen ağaç sayısı olmuştur. Pazarlama etkinlik analizi sonuçlarına göre badem pazarlamasında kullanılan pazarlama kanalları etkinlik düzeyine göre sıralanmıştır. Buna göre Kanal 2 (toptancılar)'nin etkinliği 11.17, Kanal 1 (aracılar veya ajanlar)'in etkinliği 6.53, Kanal 4 (ihracatçılar)'ün etkinliği 3.36 ve Kanal 3 (perakendeciler)'ün etkinliği 1.88 olarak bulunmuştur. Bölgede badem sektörünün en güçlü yönleri çiftçilerin deneyimli olması ve bu ürüne yüksek ilgilerinin bulunması iken, en önemli fırsatlar da bademin bölgeye adapte olması ve iklim şartlarının elverişli olmasıdır. Bölgede badem üretiminde verimliliğin artması için iş gücünün etkin kullanımı, gübreleme ve tarımsal mücadeleye önem verilmesi ve dikilen ağaç sayısının doğru ayarlanması gerekir. Ayrıca hükümet ve STK'lar yerel pazarların altyapısını geliştirme, çiftçilere uygun fiyatlardan tarımsal girdiler sağlama, kapasite geliştirme programları uygulama, girdi ve ürün fiyatları konusunda bütün paydaşları bilgilendirme, kredi olanaklarını geliştirme ve örgütlenme konularında üretici ve aracıları desteklemelidir. In this study, the supply chain of almond production in the Balkh and Samangan provinces of Afghanistan was analyzed. The objectives of the research were; identifying important players in the almond sub-sector, mapping the supply chain, revealing marketing information and credit services, cost analysis of the almond supply chain, comparing the socio-economic characteristics of stakeholders, and determining the added values that occur at each stage. In addition, the strengths, weaknesses, opportunities, and threats (SWOT) of almond production and marketing have been revealed, and constraints have been identified in the study area. Research data consists of primary data collected from almond producers and intermediaries in October 2018. The sample size of the producers included 125 farmers who were taken by the stratified sampling method. In addition, 15 contractors/middlemen, 12 retailers, 8 wholesalers, 8 support service providers, and 7 exporters have been surveyed, and the total number of participants reached 175 respondents. Descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance (F-test), cost analysis, marketing efficiency analysis, multiple regression analysis, supply chain mapping, SWOT analysis, and constraint analysis methods were used to analyze data of this research. According to the research findings, the variables that significantly affect almond productivity in the region were irrigation, use of fertilizers, use of manure, and the number of trees planted in a unit area. At the end of the marketing efficiency analysis, the marketing channels were ranked according to their efficiency levels, which were found 11.17 for Channel 2 (wholesalers), 6.53 for Channel 1 (middlemen or agents), 3.36 for Channel 4 (exporters), and 1.88 for Channel 3 (retailers). While the strongest aspects of the almond sector in the region are the experience of the farmers and their high interest in this product, the most important opportunities are the adaptation of the almond to the region and the favorable climatic conditions. In order to increase productivity in almond production in the region, it is necessary to give importance to the efficient use of the workforce, proper use of fertilizers and pesticides, and adjustment of the number of planted trees in a unit area. In addition, government and NGOs should support producers and intermediaries in developing the infrastructure of local markets, providing farmers with agricultural inputs at affordable prices, implementing capacity building programs, informing all stakeholders on input and product prices, developing credit opportunities, and supporting farmers' organizations.
Collections