İleri düzey yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki okuma etkinliklerinin revize edilmiş bloom taksonomisi'ne göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ileri düzey yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki okuma etkinliklerinin Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi'nin bilişsel süreç basamaklarına göre dağılımını tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi kullanılmıştır. Bu çalışmanın dokümanlarını ileri düzey yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitapları oluşturmaktadır. Çalışmada devlet üniversitelerinin dil merkezleri tarafından hazırlanmış ileri düzey yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarındaki okuma etkinlikleri incelenmiştir. Tüm etkinlikler Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi'nin bilişsel süreç basamaklarına göre irdelenmiştir. İnceleme sonucunda çıkan veriler değerlendirme formuna işlendikten sonra frekans ve yüzde hesaplamaları yapılarak çıkan sonuçlar açıklanmış, tablolar halinde gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda oluşan veriler betimsel analize tâbi tutulmuştur. Çalışmanın bulguları, incelemeye konu olan ders kitaplarındaki okuma etkinliklerinin bilişsel süreç basamaklarına göre dağılımının dengeli ve planlı olmadığını göstermektedir. Okuma etkinlikleri en fazla anlama basamağında en az ise yaratma basamağında yer almaktadır. Kitaplardaki etkinliklerin alt düzey ve üst düzey bilişsel becerilere göre dağılımına bakıldığında ise alt düzey bilişsel becerilere yönelik etkinliklerin daha fazla olduğu görülmektedir. Çalışma sonuçlarına göre ileri düzey yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ders kitaplarında üst düzey bilişsel becerilere yönelik okuma etkinliklerine ağırlık verilmesi önerilebilir. Ders kitabı hazırlayacak yazarlar dil seviyelerine uygun etkinlik hazırlamada Revize Edilmiş Bloom Taksonomisi'nden faydalanabilir. Yapılan bu çalışmanın ders kitapları hazırlanırken okuma etkinliklerinin daha etkili kullanılması açısından ışık tutacağı ve literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir. The aim of this study is to determine the distribution of reading activities in Turkish teaching textbooks as advanced foreign language according to cognitive process steps of Revised Bloom Taxonomy.Document analysis which is one of the qualitative research methods is used in the study. The textbooks of this study consist of teaching Turkish as an advanced foreign language. The sample of the study consists of reading activities in Turkish textbooks as advanced foreign language prepared by state universities. All activities in the sample group were examined according to the cognitive process steps of Revised Bloom Taxonomy. After analyzing the data obtained as a result of the examination, frequency and percentage calculations are made and the results are explained and shown in tables. In this way, the data obtained as a result of the research were subjected to descriptive analysis.The findings of the study show that the distribution of reading activities in the textbooks subject to review is not balanced and planned according to the cognitive process steps. Reading activities are at least in the step of remembering and at least in the creation step. When the distribution of the activities in the books according to the lower level and higher level cognitive skills is examined, it is seen that the activities related to the lower level cognitive skills are more.
Collections