Felsefe eğitiminin matematik başarısı üzerindeki etkisi
dc.contributor.advisor | Akbayır, Kamil | |
dc.contributor.author | Kaya, Sevda | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:29:51Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:29:51Z | |
dc.date.submitted | 2023-01-27 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740968 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı felsefe eğitiminin öğrencilerin matematik başarısı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırma örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılının bahar döneminde, Van ili İpekyolu ilçesi Şehit Koray Akoğuz Ortaokulu'ndaki 7. sınıfta öğrenim gören 18'i deney ve 20'si kontrol grubundan oluşan toplam 38 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri hem nicel hem de nitel toplandığından bu çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Nicel çalışmada ön-test, son-test deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel çalışma bölümünde ise özel durum deseni kullanılmıştır. Uygulamanın sonunda deney grubunda bulunan 6 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılıp bireysel görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analiz sürecinde bağımsız gruplar t- testi; nitel verilerin analizinde ise kodlar oluşturularak veriler analiz edilmiştir.Verilerin elde edilmesi sürecinde deney grubu öğrencilerine felsefe eğitimi alanında eğitim görmüş Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni tarafından 8 hafta boyunca haftada 2 saat seçmeli derslerinde felsefe ilgili kavramlar üzerine konuşmalar, tartışmalar yapılmış ve öğrencilere çocuklar için felsefe ile ilgili kitaplar okutulmuştur. Kontrol grubu öğrencileri bu süreçte normal öğretim programına devam etmişlerdir. Araştırmacı tarafından geçerlik ve güvenirliği yapıldıktan sonra uzman görüşü alınarak 22 soruluk bir başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testi her iki gruba uygulama öncesinde ön-test, uygulama bitiminde son-test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında deney grubundan 6 öğrenci ile araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanan 4 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir mülakat uygulanmıştır.Yapılan nicel analizlerin sonucunda felsefe eğitiminin öğrencilerin matematik başarısı üzerinde etkisinin pozitif yönde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel analizlerin sonucunda felsefe eğitiminin öğrencilerin merak duygusunu geliştirdiği, matematik problemlerinin çözümünde yardımcı olduğu, okuduğunu anlama konusunda öğrencileri geliştirmek gibi etkileri olmuştur. Ayrıca öğrencilerin felsefeye karşı ilgilerinin arttığı elde edilen diğer bir sonuçtur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study reveal the effect of philosophy education on stu-dents' mathematics achievement. The research sample consists of a total of 38 students, 18 of whom are experimental and 20 of them are control groups, studying in the 7th grade in Şehit Koray Akoğuz Secondary School in İpekyolu, Van in the second semester of the academic year 2019-2020.The mixed method was used in this study because the data of the rese-arch were collected both quantitatively. In the quantitative study part of the study, pretest and posttest quasi-experimental design with experimental and control groups was used, and special case design was used in the qualitative study. At the end of the application, individual interviews were made with 6 stu-dents in the experimental group using a semi-structured interview form. While in the analysis process of quantitative data independent groups t-test was used, in the analysis of qualitative data, codes were created and data were analyzed.In the process of collecting the data, the experimental group students were given speeches and discussions on philosophy related concepts in elective courses 2 hours a week for 8 weeks by the teacher of Religious Cukture and Ethics who was educated in the field of philosophy education and students were taught books on philosophy for children. Control group students continued with the normal curriculum in this process. An achievement test of 22 questions was developed by taking expert opinion after its validity and reliability were made by the researcher. The achievement test was applied to both groups as a pre-test before the application and as a post-test at the end of the application. In the analysis of qualitative data, a semi-structured interview consisting of 4 questions prepared by the researcher with expert opinion was applied with 6 students from the experimental group.As a result of the quantitative analysis, it was concluded that philosophy education had a positive effect on students' mathematics achievement. As a result of qualitative analysis, philosophy education improved students' sense of curiosity, helped in solving math problems, and improved students in reading comprehension. Also, another result is that students' interest in philosophy has increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Felsefe eğitiminin matematik başarısı üzerindeki etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of philosophy education on mathematics success | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-01-27 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Philosophy | |
dc.subject.ytm | Philosophy education | |
dc.subject.ytm | Mathematics achievement | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Secondary schools | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.identifier.yokid | 10331411 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | VAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 671146 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Matematik Eğitimi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |