Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Fethi
dc.contributor.authorKuş, Yunus
dc.date.accessioned2023-09-22T12:29:47Z
dc.date.available2023-09-22T12:29:47Z
dc.date.submitted2022-10-10
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740956
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Yenilenmiş Bloom Taksonomisi 'ne göre 2019-2020 Eğitim ve Öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlatılan ve okutulan ortaöğretim 9-12. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarının ünite ölçme ve değerlendirme sorularını incelemektir. Çalışmada, ünite ölçme ve değerlendirmede kullanılan soru türleri, soru türlerinin Yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre bilişsel süreç ve bilgi boyutları ortaya konulmuştur. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen çalışmada doküman incelemesi tekniği kullanılmış ve 9-12.sınıflar için hazırlanan sekiz kitaba ait sorular incelenmiştir. Çalışmada kitapların özellikle bilişsel süreçleri örnekleyen sorular açısından farklılaştığı tespit edilmiştir. İncelenen sorularda Hatırlama ve Anlama basamaklarına daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Kullanılan soru türlerinde ise çoktan seçmeli, boşluk doldurmalı ve kısa cevaplı sorulara ağırlık verildiği görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of this research is to study secondary education 9-12, which was prepared and taught by the Ministry of National Education in the 2019-2020 academic year, according to the Revised Bloom Taxonomy. The aim of this course is to examine the unit measurement and evaluation questions of Turkish Language and Literature textbooks. In the study, the question types used in unit measurement and evaluation, the cognitive process and knowledge dimensions of the question types according to the Revised Bloom Taxonomy were revealed. In the study, which was organized according to the qualitative research method, the document analysis technique was used and the questions belonging to eight books prepared for grades 9-12 were examined.In the study, it was determined that the books differed especially in terms of questions exemplifying cognitive processes. It was determined that the steps of Remembering and Comprehension were given more place in the questions examined. In the types of questions used, it was seen that multiple choice, fill in the blanks and short answer questions were emphasized.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectTürk Dili ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectTurkish Language and Literatureen_US
dc.titleYenilenmiş bloom taksonomisine göre Türk dili ve edebiyatı ders kitaplarının ünite ölçme ve değerlendirme sorularının incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of unit measurement and evaluation questions of Turkish language and literature course books according to renewed bloom taxonomy
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-10-10
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBloom taxonomy
dc.subject.ytmTurkish language and literature course
dc.identifier.yokid10335186
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityVAN YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid742017
dc.description.pages55
dc.publisher.disciplineTürk Dili ve Edebiyatı Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess