The new luxury of home decoration objects in Turkey: A theoretical framework for understanding the consumption motivations and status relationships since 2000s
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türkiye'de 2000'li yıllar içinde değişen sosyal, ekonomik ve siyasi yapılar, lüks tüketim pratiklerini etkilemiştir. Türkiye'de yeni bir modern muhafazakâr sınıf ortaya çıkmıştır. Muhafazakâr yaşam tarzı, evrensel bir modernite anlayışı kapsamında yeni bir boyut ve kamusal alanda görünürlük kazanmıştır. Muhafazakâr yaşam tarzının lüks tüketim stilleri ise evrensel estetik söylem bağlamında yeniden estetize edilerek üst ve orta sınıf içinde yayılmıştır. Böylece, gelenekselden ilham alan modern ve/veya yenilikçi lüksün dekoratif objeleri, popüler ve modaya uygun bir tat haline geldi. Bu spesifik konuyla ilgili literatür taraması, gelenekselden ilham alan modern ve/veya yenilikçi lüks dekoratif nesnelerin analizinde teorik bir boşluk olduğunu ortaya koymaktadır. Bu boşluğu doldurmak için tez iki yönü hedeflemektedir. İlk olarak, `mütevazı göze çarpan` estetizm teorisi, Veblen'in aylak sınıfın teorisi ve Bourdieu'nun ayrım teorisi ışığında elde edilmiştir. Teori, lüks dekorasyon markalarından olan Hiref ve Armaggan markalarının dekoratif objeleri üzerinden oluşturulmuştur. Geleneksel motiflerin modern form üzerine eklemlendiği tespit edilmiştir. İkinci olarak modern ve gelenekleri koruyan yaşam tarzının lüks tüketim pratiklerinden biri olan bu ev dekoratif objeleri bu teorik bakış açısıyla incelenmiştir. Muhafazakârlığın üst sınıf tarafından tahakküm kurmada aracı faktör olduğu görüşü, bu objelerin tasarımı aracılığıyla analiz edilmiştir. Böylece gelenekseli koruyan muhafazakar tasarım söyleminin üst sınıfın egemenliğini sürdürmede bir araç olarak işlev gördüğü tespit edilmiştir. In the 2000s, changing socio-economic and political structures of Turkey have affected luxury consumption practices. A new modern conservative class has emerged in Turkey. The conservative lifestyle has gained a new dimension within the scope of a universal modernity perception and gained visibility in the public sphere. Luxury consumption styles of the conservative lifestyle have been reaestheticized in universal aesthetic discourse and spread among the upper and middle class. Thus, the decorative objects of the luxury traditionally inspired modern and/or innovative have become a popular and trendy taste. The literature review about this specific topic reveals that there is a theoretical gap in analyzing the luxury decorative objects of traditionally inspired modern and/or innovative. To fill this gap, the thesis aims at two aspects. Firstly, the theory of `modest conspicuous` aestheticism was obtained in the light of Veblen's theory of the leisure class and Bourdieu's theory of distinction. The theory was formed through the decorative objects of the Hiref and Armaggan luxury decoration brands. It has been determined that the traditional motives were articulated on the modern form. Secondly these home decorative objects, one of the luxury consumption practices of modern and tradition-preserving lifestyle, were examined through this theoretical perspective. The standpoint that conservatism is a mediator factor to establishing domination by the upper class has been analyzed through the design of these objects. Thus, it has been determined that the conservative, which is preserving traditional, design discourse functions as a tool in maintaining the dominance of the upper class.
Collections