Farklı dar alan oyunlarında zihinsel yorgunluğun psikofizyolojik cevaplara ve teknik beceriye etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, zihinsel yorgunluk verilerek oynatılan ve verilmeden oynatılan dar alan oyunlarının psikofizyolojik cevaplara ve teknik beceriye etkilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, yaşı 15,96±1,04 yıl, boy uzunluğu 172,08±7,23 cm, vücut ağırlığı 58,74±8,42 kg olan 24 genç futbolcu gönüllü olarak katılmıştır. Ölçümlere başlamadan önce futbolculara ölçümler hakkında bilgi verilmiş ve ölçüm için gerekli belgeler imzalatıldıktan sonra çalışmaya katılan futbolculara antropometrik ölçümler ve Yo-Yo Aralıklı Toparlanma Testi 1 (Yo-Yo IRT-1) testi yapılmıştır. Oyunlar sırasında oyuncuların kalp atım hızı (KAH) cevapları ve kat edilen mesafeleri (KM) kalp atım hızı monitörü aracılığıyla ölçülmüştür. Oyunlar öncesi ve sonrasında görsel analog skala (GAS), his skalası (HS), Brunel ruh hali ölçeği (BRUMS) ve duygu skalası (DS) cevapları belirlenmiştir. Bunlara ek olarak, her set sonunda oyuncuların zihinsel çaba (ZÇ), algılanan zorluk derecesi (AZD), fiziksel aktiviteden hoşlanma (FAH), GAS, DS ve KAH düzeyleri belirlenmiştir. Çalışma sonucunda zihinsel yorgunluk verilerek oynatılan 2vs2, 3vs3 ve 4vs4 oyunlarda BRUMS, DS, HS, KAH, %KAHmaks, GAS, AZD, ZÇ, FAH ve KM cevaplarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05). Bu sonuçlara ek olarak, zihinsel yorgunluk verilerek oynatılan 2vs2 oyunda top kaybı, 3vs3 ve 4vs4 oyunda başarısız pas kriterleri zihinsel yorgunluk verilmeden oynatılan oyunlardan anlamlı olarak farklı bulunmuştur (p<0,05). Bu sonuçlara göre zihinsel yorgunluğun psikofizyolojik cevaplara ve teknik beceriye negatif etkisi olduğu belirlenmiştir. Antrenörler, futbolcuların daha iyi bir oyun performansı göstermelerini istiyorlarsa yalnızca fiziksel yorgunluğu değil aynı zamanda zihinsel yorgunluğu da göz önünde bulundurmalıdır. The purpose of this study was to investigate of the effects of mental fatigue on psychophysiological responses and technical actions between small sided soccer games (SSGs) - including 2-a-side, 3-a-side, and 4-a-side games - in young soccer players. Twenty-four young soccer players (average age 15,96±1.04 years; mean body height 172,08±7,23 cm; mean body mass 58,74±8,42 kg) participated in this study voluntarily. The subjects were informed about all small-sided games (SSG) and underwent anthropometric measurements followed by the Yo-Yo Intermittent Recovery Test 1. Before and after the all SSGs, visual analog scale (VAS), feeling scale (FS), Brunel mood of states (BRUMS), emotion (EM) were determined. In addition, during the all SSGs, rating scale of mental effort (RSME), rating of perceived exertion (RPE), physical activity enjoyment scale (PACES), VAS, EM and heart rate (HR) responses were also determined. The results demonstrated that there were significant differences in BRUMS, EM, RSME, RPE, PACES, VAS, HR and total covered distance (TD) between SSGs with mental fatigue (MFwith-SSGs) and SSGs without mental fatigue (MFwithout-SSGs) in all SSGs (p<0.05). Furthermore, lost ball in 2-a-side and unsuccessful pass in 3 and 4-a-side games also found significant differences between MFwith-SSGs and MFwithout-SSGs (p<0.05). The results of this study suggest that mental fatigue has shown negative effect on psychophysiological responses and technical actions in small sided soccer games. If coaches want players to show higher performance in training or matches, they should not focus on physical fatigue of players and also take care of their mental fatigue condition.
Collections