Herder'de toplumsal varoluş ve yerellik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmadaki amaç, 18. yüzyıl aydınlanma döneminin düşünürü olan JohannGottfriend von Herder'in görüşü bağlamında Toplumsal Varoluş ve Yerelliğin öneminedeğinmektir. Bu çalışma yapıldığında türkçe çevirisi olan Tarih Felsefesi, Dilin kökeniÜzerine, Şhakespeare Üzerine adlı kitaplardan ve İnsanlık Tarihi Felsefesi Üzerinedüşünceler adlı yapıtının bir bölümünden yararlanılmıştır. Herder'in eserlerinin Türkçeçevirisi az olması nedeniyle İngilizce kaynaklardan faydalanılmıştır. Bu çalışma giriş ve ikibölümden oluşmaktadır. İlk bölümde toplumsal varoluş başlığı yer almaktadır. İkincibölümde ise yerellik başlığı bulunmaktadır.Herder, insanın ilk doğa durumunda kalmasından yanadır. Bu nedenle insanın yerel veorganik bir yapıya sahip olması gerektiğini düşünmektedir. Çünkü her toplum kendi doğasıiçinde kalarak anlamlı hale gelir ve orijinalliğini korur. Bu bağlamda bu çalışmanın birincibölümünde toplumsal varoluş problemine değinilmektedir. Herder doğrudan toplumsalvaroluş kavramını kullanmamıştır. Ancak bulunduğu mekân ve mekânın özellikleriylekuşanmış bir halk, O'na göre kendi kültürünün özelliklerini taşıyabilir. Dolayısıyla halklarınfarklılaşmasının temel sebebi mêkanların farklılaşmasına dayanmaktadır. Halk, kavramını,felsefesinin merkezine yerleştiren Herder milli halk görüşünü yüceltir. Böylece halkın yaşamtarzını, eylemlerini, kendine ait her bir özelliğini toplumsal varoluş düşüncesinin başlangıcıolarak görür.Herder, insanın ortaya koyduğu bütün amaç ve eylemlerin kendi kültürünün eseriolması gerektiği kanısındadır. Evrensel değerlere karşı eleştirel bir tavır takınmaktadır. Bunedenle aydınlanma felsefesi ve aydınlanma felsefesini savunan filozofları eleştirmektedir.Bu bağlamda aydınlanma felsefesinin evrensellik düşüncesine karşı çıkar, bunun yerinetoplumun yerel ve milli karakterini korunması gerektiğini savunur. Dolayısıyla aydınlanmadüşüncesinin coşkusuna kapılarak dil, sanat, kültür gibi dinamiklerinin orijinalliğinikaybeden toplum yapısına karşı çıkmaktadır. Zira O'na göre, yerel ve milli kalmanın enönemli dayanakları bu dinamiklerdir. Herder, doğa ve duygulara önem vermesi nedeniyleromantizm ve insanı yücelten hümanizm akımlarından etkilenmiştir. Böylece klasisizmakımına karşı çıkmıştır.Bu çalışmada evrensel değerler karşısında yerelliğin varlığına dikkat çekmekamaçlanmıştır. Böylece yerelliğin önemine değinmek için ilk önce bir halkın etkilendiğiyapıların araştırılması gerekir. Orijinal bir doğaya sahip olan halk, onu oluşturan temelyapıların yerel olması gerekliğini ortaya çıkartı.Anahtar Kelimeler: Herder, Toplumsal Varoluş, Yerellik, Organik Toplum The aim of this study is to touch on the importance of Social Existence and Locality inthe context of the opinion of Johann Gottfriend von Herder, the thinker of the 18th centuryenlightenment period. When this study was carried out, it was benefited from the bookscalled History Philosophy, On the Origin of Language, On Shakespeare, and a part of hiswork called Thought on the Philosophy of Human History. Due to the limited number ofTurkish translations of Herder's works, English sources were used. This study consists of anintroduction and two parts. In the first part, there is the title of social existence. In the secondpart, there is the title of locality.Herder is in favor of man's being in a state of first nature. Therefore, he thinks thatpeople should have a local and organic structure. Because every society becomes meaningfulby staying in its own nature and preserves its originality. In this context, in the first part ofthis study, the problem of social existence is addressed. Herder didn't directly use theconcept of social existence. However, according to him, a people equipped with the featuresof the place and place can carry the characteristics of their own culture. Therefore, the mainreason for the differentiation of peoples is based on the differentiation of places. Putting theconcept of the public at the center of his philosophy, Herder glorifies the opinion of the localpublic. Thus, he sees the people's lifestyle, actions and every characteristic of his own as thebeginning of the idea of social existence.Herder is of the opinion that all the aims and actions of man should be the work of hisown culture. He adopts a critical attitude towards universal values. For this reason, hecriticizes the philosophy of enlightenment and the philosophers who defend the philosophyof enlightenment. In this context, he opposes the idea of universality of the Enlightenmentphilosophy, and instead argues that the local and national character of the society should bepreserved. Therefore, he opposes the social structure that has lost the originality of itsdynamics such as language, art and culture by being enthused by the idea of enlightenment.Because, according to him, these dynamics are the most important pillars of staying localand national. Herder was influenced by the movements of romanticism and humanism thatglorify the human being, as he attaches importance to nature and emotions. Thus, he opposedthe classicism movement.In this study, it is to draw attention to the existence of locality in the face of universalvalues. Thus, in order to emphasize the importance of locality, it is necessary to firstinvestigate the structures in which a public is affected. Having an original nature, the peoplerevealed that the basic structures that compose it should be local.Keywords: Herder, Social Existence, Locality, Organic Society
Collections