Mühendislik tasarım temelli etkinliklerin 8.sınıf öğrencilerinin çevresel farkındalık, girişimcilik algı ve becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada 8.sınıf `Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilimi` ünitesinde gerçekleştirilen mühendislik tasarım temelli tematik etkinliklerin 8.sınıf öğrencilerinin çevresel farkındalığına, girişimcilik algı ve becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tek grup ön test –son test yarı deneysel desen kullanılmıştır. 2019–2020 eğitim-öğretim yılında orta sosyo-ekonomik düzeye sahip öğrencilerin öğrenim gördüğü bir devlet okulundaki 37 öğrenci (21 kız, 16 erkek) araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada Enerji Dönüşümleri ve Çevre Bilimi ünitesinde yer alan kazanımlar doğrultusunda oluşturulan mühendislik tasarım temelli etkinlikler öğrencilerle beş hafta süresince yürütülmüştür. Araştırma verileri `Çevre Farkındalık Ölçeği (ÇFÖ)`, `Girişimcilik Algı Ölçeği (GAÖ)` ve `Girişimcilik Becerileri Kontrol Listesi (GBKL)` ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistik ve bağımlı gruplar T-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ÇFÖ ve GAÖ ön test ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan farkılıkta mühendislik tasarım temelli etkinliklerinin 8. sınıf öğrencilerinin çevresel farkındalıklarına yüksek düzeyde etki büyüklüğüne sahip olduğu, girişimcilik algılarına ise orta düzeyin üzerinde etki büyüklüğüne sahip olduğu görülmüştür. Öğrencilerin gerçek yaşam problemleri odağında gerçekleştirilen etkinliklerin; öğrencilerin çevresel farkındalıklarının ve girişimcilik ilgilerinin artmasına katkı sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca yenilikçilik algısı, yaratıcılık ve özgüven, sosyal beceriler ve grup çalışması, liderlik ve ön plana çıkma eğilimi, risk alma eğilimi alt boyutlarında öğrencilerin girişimcilik becerilerinde olumlu gelişmeler belirlenmiştir. The main purpose of this research is to examine the effects of engineering design based activities carried out in the 8th grade `Energy Conversions and Environmental Science` unit of the curriculum on the environmental awareness, entrepreneurship perceptions and skills of students. In this line, the single group pre-test and post-test –one of the quantitative experimental methods– was implemented to 37 students (21 girls and 16 boys) studying the 8th grade during the 2019-2020 academic year in a public middle school at which mainly students belonging to socio-economically middle class families are enrolled. The engineering design based activities which were structured in line with the targeted achievements of the Energy Conversions and Environmental Science unit of the curriculum were carried out with students for five weeks. The research data was gathered via `Environmental Awareness Scale (EAS)`, `Entrepreneurship Perception Scale (EPS)` and `Entrepreneurship Skills Checklist (ESC)`. The obtained data were analysed with the SPSS program. Descriptive Statistics and Paired Sample T-Test were used to analyse the data. As a result of the research, it was observed that there was a significant difference between the pre-test and post-test data obtained from the EAS and EPS. The findings revealed that engineering design based science activities conducted in the context of real life contribute to the increase in the environmental awareness and entrepreneurship interest of students. In addition, positive developments were identified in the entrepreneurship skills of students considering self-confidence, perception of innovation and creativity, leadership competency, tendency to stand out, social skills and group work ability and risk taking tendency as the sub-dimensions. It was observed that engineering design based activities had a high level of impact on the environmental awareness of 8th grade students and a medium size effect on entrepreneurial perceptions.
Collections