Biyo-tasarımın iç mimarlık tasarım sürecine katkıları ve bir yöntem önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tasarlama eylemi içerisinde doğa ve canlılardan esinlenerek üretmek her daim varlığını sürdüren bir olgu olmuştur. Bu esinlenme yöntemlerinin çoğu zaman ya fonksiyon ya da biçim dilinin taklidi olarak tanımlandığı görülmektedir, ancak 21. yüzyılda tasarım eyleminde biyolojiden esinlenmenin tanımının değişmekte ve gelişmekte olduğu düşünülmektedir. İngiltere Tasarım Konseyi tarafından 2015 yılında geleceğin ekonomisinin kriterlerinin belirtildiği raporda 21. yüzyılda BİYOLOJİK ve TEKNOLOJİK gelişmelerin yaşadığımız ve çalıştığımız mekanları değiştirdiği ve hatta yeniden biçimlendirdiği belirtilmektedir. Tasarımın biyoloji ve teknoloji ile bu denli etkileşim içerisinde bulunduğu bir dönemde iç mimarlık mekân tasarımında da etkileri ve kullanım metotlarının önemi artmıştır. Bu kapsamda İç mimarlıkta çoklu disiplinlerle araştırmaların ve tasarımların geliştirilmesinin önemi de artmaktadır. Bu sebeple iç mimarlık tasarım sürecinde canlı bilimi olarak tanımlanan biyoloji alanında yapılan araştırmaların ve incelemelerin gelişen teknolojilerle birlikte desteklenerek tasarım ile entegrasyonu yani `biyotasarım` yöntem ve metotlarının geliştirilmesinin önemli olduğu düşünülmektedir.Araştırmada, iç mimarlık alanda biyotasarım kullanım yöntemleri araştırılmış ve özellikle iç mimarlık lisans eğitiminde kullanılabilecek uygun bir yöntem geliştirmek istenmiştir. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel ve yönelim / gözlem araştırma yöntemi kullanılması tercih edilmiştir.Birinci giriş bölümünde; tez çalışmasının önemi, amacı, kapsamı ve yöntemi belirlenmiştir, konu kapsamında yapılmış olan temel literatür araştırmalarından elde edilen veriler aktarılmıştır.İkinci bölümde; Biyotasarım tanımı 21. Yüzyılda kullanım alanları ve iç mimarlıkta kullanım yöntemleri ile ilgili literatür araştırmalarına ve analizlerine yer verilmiştir.Üçüncü bölümde; İç mimarlıkda tasarımın tanımı, tasarım kriterleri, tasarım süreci ve yöntemleri ile ilgili tanımlamalara, açıklamalara yer verilmiştir.Dördüncü bölümde; hipotezin ispatı için, konu ile ilgili yapılan araştırmalar baz alınarak iç mimarlık lisans eğitiminde uygulanabilecek bir yöntem ile bir program önerisi yapılmıştır. Bu program önerisine göre planlanmış programın örneklem grup ile yapılan deneysel çalışma süreci açıklanmıştır.Beşinci bölümde; örneklem grup ile yapılmış olan deneysel çalışma programından elde edilen verilerin analizleri aktarılmış ve uygulaması yapılmış olan deneysel çalışmanın iç mimarlık lisans eğitimi kapsamında kullanılabilecek bir program olabilmesi açısından değerlendirilmiştir. Tezin sonuç bölümünde veri analizleri değerlendirilerek, biyotasarımın iç mimarlık lisans eğitiminde kullanılabilecek uygun bir yöntem olması açısından değerlendirilmesi yapılmış ve konu kapsamında çalışmalara yön verebileceği düşünülen öneriler belirtilmiştir. Inspired by nature and living things has always been a continuing phenomenon to create for the design. This inspiration method generally is defined as imitating either the function or the form of nature. But the definition of bio-inspiration for 21st-century design is changing and developing. In the report by the British Design Council in 2015, which specifies the criteria of the future economy, BIOLOGICAL and TECHNOLOGICAL developments in the 21st century have changed and even reshaped the spaces we live and work in. The effects and the methods of usage biology and technology in the design process became an important subject. Hence the importance of developing research and designing with multiple disciplines for interior architecture is increasing. For this reason, the integration of the design process of interior architecture with biological analysis and observations with support of developing technologies to improve `biodesign` methods. In this research, the methods of biodesign in interior architecture were explored and searched to develop a proper method that could be used especially in interior architecture undergraduate education. In the study, it was preferred to use cross-sectional and orientation/observation research methods, which are among the quantitative research methods.The introduction part of the thesis states the importance, the purpose, the scope, and the methodology of the research with the supportive data obtained from the literature research carried out within the scope of the subject.In the second part, the definition of biodesign is included in the literature researches and analyzes the practiced areas in the 21st century and the methods of use in interior architecture determined.In the third part, the definitions and the explanations about design, design criteria, design process, and methods for the interior architecture discipline are defined.In the fourth chapter, to confirm the hypothesis, a biodesign method for interior architecture was suggested. The experimental study process with the sample group of the program is planned according to this program proposal explained.In the fifth section, The analysis of the data obtained from the experimental study is reported, and the experimental study is evaluated in terms of a suitable program for interior architecture undergraduate education.In the conclusion part of the thesis, the data analysis and the evaluation of the suggested biodesign program for interior architecture undergraduate education has been adhered to and suggestions that are thought to guide the studies within the scope of the subject are stated.
Collections