Okul yöneticilerinin öğretmenler üzerinde uyguladıkları psikolojik yıldırmanın incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev alan okul yöneticilerinin öğretmenler üzerinde uyguladıkları psikolojik yıldırmayı incelemek bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Ayrıca bu çalışmada elde edilen bulgulara göre; psikolojik yıldırmaya maruz kalan öğretmenlerin, sosyal ve meslek hayatlarına yönelik önerilerde bulunulacaktır.Çalışmada tarama modeliyle veriler toplanmıştır. Çalışma, 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Mamak ilçesinde devlete bağlı 3 farklı ortaokulda görev yapan 120 öğretmen üzerinden gerçekleştirilmiştir.Çalışmaya yönelik olarak hazırlanan veri toplama aracı `İşyeri Zorbalığı Ölçeği (NegativeActQuestionnaire-R)` ölçeğinden oluşmaktadır. Einarsen ve Raknes (1997) tarafından geliştirilen ve daha sonra Einarsen ve Hoel (2001) tarafından düzenlenen İşyeri Zorbalığı Ölçeği, 22 madde ve işle ilgili taciz/zorbalık (work-relatedharassment), kişisel aşağılama/zorbalık (personalderogation) olarak iki boyuttan oluşmaktadır. Bu çalışmada betimsel analizler (frekans, ortalama, standart sapma), güvenirlik analizleri (çarpıklık, basıklık, korelasyon), karşılaştırma analizleri (tek yönlü varyans analizi ANOVA, bağımsız örneklem t-test, basit dogrusal regresyon) için IBM SPSS 22 programı kullanılmıştır.Psikolojik yıldırma kişilere zarar verdiği kadar, kişilerin çalışmış olduğu kuruma ve ülkesine de çeşitli zararlar verebilmektedir. Yıldırmayı yaşadığı için istifa eden birey, tekrar iş yaşamına dönmek istemeyebilmektedir. Yıldırma, mağdurun psikolojisinde olumsuz etkiler bıraktığı gibi çalışmış olduğu kurumdaki işçilik maliyetlerini ve ülke ekonomisini de olumsuz anlamda etkileyebilmektedir.Çalışma sonucunda öğretmenlerin psikolojik açıdan yılma düzeylerinin düşük olduğu ve kişisel bilgilerine göre bu düzeyin anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Psikolojik yıldırma, okul yöneticileri, öğretmen, taciz The purpose of this study is to examine the effects of psychological mobbing behaviors applied on school teachers, which are implemented by school administrators working in schools affiliated to the Ministry of National Education. In addition, according to the findings obtained in this study, there will be made suggestions in the context of social and professional lives of teachers who are exposed to psychological mobbing.The study was designed in accordance with the screening model. The study was carried out on 120 teachers working in 3 different secondary public schools in Mamak district of Ankara province in 2018-2019 academic year.The data collection tool prepared for the study consists of the `Workplace Bullying Scale (NegativeActQuestionnaire-R)` scale. The Workplace Bullying Scale, developed by Einarsen and Raknes (1997) and later edited by Einarsen and Hoel (2001), consists of 22 items, and work-related harassment (work-related harassment), personal humiliation / bullying (personalderogation). In this study, IBM SPSS 22 program was used for descriptive analysis (frequency, mean, standard deviation), reliability analysis (skewness, kurtosis, correlation), comparison analysis (one-way analysis of variance ANOVA, independent sample t-test, simple linear regression).Psychological mobbing can cause damage to the institution and the country where people worked, as well as harming them. The individual who resigned because of being experienced intimidation may not want to return to work life again. Mobbing has negative effects on the psychology of the victim, as well as it can affect the labor costs and the country's economy negatively.As a result of the study, it was determined that teachers' psychological wear levels are low and this level does not vary significantly according to their personal knowledge.Keywords: Psychological mobbing, school administrators, teacher, harassment
Collections