Show simple item record

dc.contributor.advisorKana, Fatih
dc.contributor.authorGüzel, Aysu
dc.date.accessioned2023-09-22T12:27:13Z
dc.date.available2023-09-22T12:27:13Z
dc.date.submitted2023-03-31
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/740572
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin dil bilgisi öğretimine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada karma araştırma desenlerinden karma çeşitleme deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örneklem yöntemiyle oluşturulan 191 yabancı dil olarak Türkçe öğreten kişi oluşturmaktadır. Çalışmada, tarafımdan geliştirilen `Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin Dil Bilgisi Öğretimine İlişkin Görüşleri Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi SPSS 21.0 istatistik paket programından yararlanılarak yapılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t-testi, crosstab, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gibi istatiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler ışığında yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin dil bilgisi öğretimine ilişkin görüşlerinin cinsiyete, öğrenim durumuna, yaşa, mezun olunan bölüme, meslekî kıdeme ve görev yapılan birime göre farklılaştığı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Dil Bilgisi, Öğretmen, Tutum, Yabancı Dil
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the views of instructors teaching Turkish as a foreign language on grammar teaching. One of the mixed variation designs from mixed research design was used in this study. The sample of the study consists of 191 instructors who teach Turkish as a foreign language, which was created by simple random sampling method. In this study `The Scale of Views of Turkish as a Foreign Language Instructors` was developed by me and was used here. Analysis of the quantitative data of the study was carried out using the SPSS 21.0 statistical package program. Statistical techniques such as frequency, percentage, arithmetic mean, t-test, crosstab, one-way analysis of variance (ANOVA) was used in the analysis of the data. Qualitative data from the research has been made meaningful through codes. Descriptive analysis was used to analyze qualitative data.Within the scope of the data obtained as a result of this study, it is seen that the views of Instructors who teach Turkish as a foreign language on teaching grammar differ according to gender, education level, age, department graduated, professional seniority and the unit they work in.Keywords: Foreign Language, Teacher, Grammatik, Attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin dil bilgisi öğretimine ilişkin görüşleri
dc.title.alternativeThe views of Turkish as a foreign language instructors on teaching grammar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-03-31
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmTeacher attitude
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmForeign language education
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.identifier.yokid10336522
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid675590
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess