Prematüre bebeği olan annelere verilen eğitimin bebeğin büyüme gelişmesine ve annelerin kaygı düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma prematüre bebeği olan annelere verilen eğitimin bebeğin büyümegelişmesine ve annelerin kaygı düzeylerine etkisini belirlemek amacı ile deneysel (deneykontrol) randomize kontrollü bir araştırma olarak gerçekleştirildi.Araştırmanın verileri `Kişisel Bilgi Formu`, `Prematüre Bebek İzlem Formu`, AnkaraGelişim Tarama Envanteri (AGTE),` `Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği`, `Prematüre BebeğinEvde Bakım Kitapçığı` kullanarak toplandı. Verilerin analizinde, IBM SPSS 23 programkullanılarak tanımlayıcı özelliklerin değerlendirilmesinde yüzde, standart sapma, ortalama;medyan 25. ve 75. çeyrek değerleri kullanıldı. Friedman Testi, Wilcoxon Signed‐Rank Testive Spearman korelasyon analizi testleri kullanılarak karşılaştırmalar yapıldı. p<0,05anlamlılık değeri olarak kabul edildi.Taburculuk öncesi annelere verilen eğitim, bebeklerin 1. ve 6. aydaki düzeltilmişantropometrik ölçümlerini etkilemediği belirlendi (p<0,05). Taburculuk eğitimi alan annelerinbebeklerinin altı aydaki 'İnce Motor Gelişimi' (p=0,030), 'Kaba Motor Gelişimi' (p=0,009),'Sosyal Beceri-Özbakım' (p=0,018), `Genel Gelişim` (p<0,001) ve AGTE `Toplam Puan`(p<0,001) puan ortalamalarının daha yüksek olduğu belirlendi. Verilen taburculuk eğitimininbebeklerin 'Dil-Bilişsel Gelişim' puan ortalamalarını etkilemediği bulundu. Deneygrubundaki annelerin altıncı aydaki 'Durumluk Kaygı Ölçeği' puan ortalamaları(28,68±2,87), kontrol grubundaki (31,56±4,35) annelerden anlamlı olarak daha düşükbulundu. Annelerin kaygı düzeyleri arttıkça bebeklerin 'Dil-Bilişsel Gelişim', 'Sosyal BeceriÖzbakım' ve 'İnce Motor Gelişim' puanlarının azaldığı belirlendi.65Preterm bebeğe sahip olan annelerin durumluk ve sürekli kaygı düzeylerininazaltılması ve bebeklerin büyüme ve gelişmesini sağlamak amacıyla yenidoğanhemşirelerinin taburculuk eğitimi vermeleri önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: prematüre, taburculuk eğitimi, kaygı, büyüme gelişme This study was carried out as an experimental (experimental-control) randomizedcontrolled study in order to determine the effect of tranining which is given to mothers withpremature babies on the growth and development of the baby and the mothers' anxiety levelsThe data were collected using the `Personal Information Form`, `Premature BabyFollow-up Form`, Ankara Developmental Screening Inventory (AGTE), `State-Trait AnxietyScale`, `Premature Baby's Home Care Booklet`. Data analysis was performed by the IBMSPSS 23 program and percentage, standard deviation, mean; median 25th and 75th quartilevalues were used for analysis of the descriptive features. Comparisons were made using theFriedman Test, Wilcoxon Signed-Rank Test and Spearman correlation analysis tests. p<0.05was accepted as the significance value.It was determined that the training did not affect the corrected anthropometricmeasurements of the babies at the 1st and 6th months (p<0.05). It was found that babies whosemothers received discharge training had higher scores of the 'Fine Motor Development'(p=0.030), 'Gross Motor Development' (p=0.009), 'Social Skills-Self-Care' (p=0.018),'General Development' (p<0.001) and AGTE `Total Score` (p<0.001) at six months. It wasfound that the discharge training was not affect the `Language-Cognitive Development` meanscores of the infants. Mothers who received training had lower `State Anxiety Inventory`67mean score at the sixth month (28.68±2.87) than the mothers who are in the control group(31.56±4.35). It was determined that as the mothers' anxiety levels increased, babies' averagescores of the `Language-Cognitive Development`, `Social Skills-Self-Care` and `Fine MotorDevelopment` were decreased.It is recommended that newborn nurses provide discharge training in order to reducethe state and trait anxiety levels of mothers with preterm babies and to provide the growth anddevelopment of babies.Keywords: premature, discharge training, anxiety, growth development
Collections