Hemşirelik öğrencilerinin beceri gelişiminde akran koçluğu eğitiminin etkinliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinde temel hemşirelik becerilerini geliştirmeye yönelik uygulanan akran koçluğu eğitiminin, öğrencinin becerisi gelişimine etkisini değerlendirmek amacıyla deney ve kontrol grup tasarımlı deneysel bir çalışma olarak yapıldı.Araştırma, 21 Ekim 2019 – 13 Mart 2020 tarihleri arasında hemşirelik bölümü 1. sınıfta öğrenim gören, araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 130 öğrenci ile yapıldı. Çalışmanın verileri; Öğrenci bilgi formu, Spielberg Durumluk Kaygı Ölçeği, Akran Desteği Ölçeği, damar yolu açma ve kan alma becerisi öğrenim rehberleri kullanılarak toplandı. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin hemşireliği tercih etme dışındaki bireysel özellikleri benzer idi. Deney ve kontrol grubundaki öğrenciler arasında beceri eğitimi öncesi durumluk kaygı ölçeği ile akran desteği ölçeği puan ortalamaları açısından anlamlı farklılık olmadığı belirlendi (p>0,05). Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin, beceri eğitimi öncesi ve beceri eğitimi sonrası, durumluk kaygı ölçeği puanlarının gruplararası karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılık saptanmadı (p>0,05). Durumluk kaygı ölçeği puanlarının beceri eğitimi öncesi ve beceri eğitimi sonrası grupiçi karşılaştırılması incelendiğinde; deney grubundaki öğrencilerde anlamlı farklılık olduğu belirlendi (p>0,05).Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin kan alma ve damar yolu açma beceri puanlarının gruplararası karşılaştırılmasında anlamlı bir fark saptanmadı (p>0,05). Ayrıca öğrencilerin durumluk kaygı puanları ile damar yolu açma ve kan alma beceri puanları arasında da anlamlı ilişki bulunmadı (p>0,05). Akran koçluğu eğitiminin öğretim elemanının sayısının az, öğrencinin fazla olduğu kurumlarda beceri eğitimini kolaylaştırması, akranlar arasındaki desteği arttırması ve öğrenciye daha fazla uygulama yapma imkan vermesi nedeniyle hemşirelik eğitim programlarına entegre edilmesi önerilmektedir. This study was conducted as a experimental study with a experimental and control group design in order to assess the effect of peer coaching training applied to improve basic nursing skills of nursing students on development of their skills.The study was conducted with 130 students who were studying in the first year of nursing department between October 21th and March 13th, 2020, who met the inclusion criteria and volunteered to participate in the research. Study data was collected using student information form, the Spielberg State-Trait Anxiety Inventory, Peer Support Scale, and the learning guides for vascular access and blood collection skills. The individual characteristics of the experimental and control group students were similar, except for preferring nursing. It was determined that there were no significant differences between mean scores of students in experimental and control groups in terms of pre-skill training state-trait anxiety inventory and peer support scale (p>0.05). No significant difference could be found in the comparison of the state anxiety scale scores of the students in experimental and control groups before and after the skill training (p>0.05). When the in-group comparison of the state anxiety scale scores before and after the skill training was examined; It could be determined that there was a significant difference between the students in the experimental group (p<0.05).No significant differences could be found in comparison of students in experimental and control groups in terms of vascular access and blood collection skills (p>0.05). In addition, no significant relations could be established between state-trait anxiety scores and vascular access and blood collection skill scores of students (p>0.05). It is recommended that peer coaching education is integrated into nursing education programs as it facilitates skill training in institutions where the number of instructors is low and the number of students is high, increases the support among peers and allows students to practice more.
Collections