Fen bilimleri öğretmenleri ve STEM uygulamaları: Tercih gerekçeleri, sorunlar ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı ortaokul fen bilimleri öğretmenlerinin STEM uygulamalarını tercih etme veya etmeme gerekçelerinin, sorunların ve öğretmenlerin bu uygulamalar hakkında önerilerinin incelenmesidir. Bu çalışmada araştırmanın amacına bağlı kalınarak nitel araştırma yöntemlerinde biri olarak görülen durum çalışması kullanılmıştır. Mevcut çalışmaya 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kırşehir ilinde bulunan farklı devlet ortaokullarında görev yapmakta olan sekiz fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Katılımcılardan 4 fen bilimleri öğretmeni STEM uygulamalarını yapmaktadır, 4 fen bilimleri öğretmeni de bu uygulamaları yapmamaktadır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak yapılandırılmış görüşme soruları (Görüşme soruları-a, Görüşme soruları-b, Görüşme soruları-c) ve STEM gözlem formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmenler STEM eğitimine yönelik olumlu algıya sahiptir. Ancak buna rağmen 4 öğretmen bu uygulamaları yapmayı tercih ederken diğer dört öğretmen tercih etmemektedir. STEM uygulamalarını tercih eden öğretmenlerin gerekçeleri bu uygulamaların öğrencinin akademik gelişimine yardımcı olma, öğretimi destekleme, yaşam kalitesini artırmasıdır. STEM uygulamalarını tercih etmeyen öğretmenlerin gerekçeleri ise STEM'in uygulanabilir olmaması, pedagojik yetersizlikler, ulusal sınav sisteminin yapısı gibi gerekçelerdir. STEM uygulamalarını yapan öğretmenler bu süreçte sorunlar yaşamışlardır. Bu sorunlar süreç yönetimi, pedagojik donanım, değerlendirme, orjinallik ve fiziki şartlar konusundadır. Öğretmenler, STEM uygulamalarının daha tercih edilir düzeyde olması için pedagojik destek, uygun fiziksel ortamların sağlanması, yeterli zamanın verilmesi ve okulların misyonunun yeniden düzenlenmesi gibi önerilerde bulunmuşlardır. Elde edilen bulgulara bağlı olarak öğretmenlerin STEM eğitimine yönelik öğretmen inançlarının yüksek düzeyde olması ve STEM eğitimi konusunda yeterli bilgi ve deneyime sahip olması ile karşılaşılan sorunların üstesinden gelerek STEM uygulamalarını tercih edebilecekleri sonucuna ulaşılmıştır. Bunun için öğretmenlere STEM eğitimi ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımı konusunda nitelikli hizmet içi eğitim kurslarının verilmesi önerilmektedir. The aim of this study is to examine secondary school science teachers' reasons for preferring or not preferring STEM practices, problems and teachers' suggestions about these practices. In the study, the case study, which is seen as one of the qualitative research methods, was used depending on the aim of the research. Eight science teachers working in different public secondary schools in Kırşehir province participated in the current study in the fall semester of the 2020-2021 academic year. Among the participants, 4 science teachers used STEM practices, and 4 science teachers did not use these practices. Structured interview questions (Interview questions-a, Interview questions-b, Interview questions-c) and STEM observation form were employed as data collection tools. According to the findings of the research, teachers have a positive perception towards STEM education. However, despite this, 4 teachers preferred to use these practices, while the other four teachers did not. The reasons of teachers who preferred STEM practices were that these practices provided student development, supported teaching and increased the quality of life. The reasons of teachers who did not prefer STEM practices were the inapplicability of STEM, pedagogical inadequacies, and the structure of the national examination system. Teachers who used STEM practices experienced problems in this process. These problems were about process management, pedagogical equipment, evaluation, originality and physical conditions. Pedagogical support, providing suitable physical environments, giving enough time and reorganizing the mission of the schools in order to make STEM practices more preferable were some of the suggestions made by the teachers. Depending on the findings, it was concluded that teachers may prefer STEM practices by overcoming the problems they encounter if they have a high level of teacher beliefs about STEM education and have sufficient knowledge and experience in STEM education. Accordingly, it is recommended to provide teachers with qualified in-service training courses on STEM education and project-based learning approach.
Collections