Gebelerde Ex-PLISSIT modeline göre verilen doğuma hazırlık eğitiminin doğum korkusu ve doğum öz yeterliliğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma, gebelerde Ex-PLISSIT Modeli'ne göre verilen doğuma hazırlık eğitiminin doğum korkusu ve doğum öz yeterliliğine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu yarı deneysel çalışma, iki kamu hastanesinde rutin gebelik izlemlerini yaptıran 94 gebe (girişim: 47 gebe; kontrol: 47 gebe) ile yürütülmüştür. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, Obstetrik Bilgi Formu, Wijma Doğum Beklentisi Deneyimi Ölçeği A Versiyonu (W-DEQ A), Genel Öz Yeterlik Ölçeği (GÖYÖ), Doğum Öz Yeterliliği Ölçeği Kısa Form (DÖYE-D32) ve Wijma Doğum Beklentisi Deneyimi Ölçeği B Versiyonu (W-DEQ B) kullanılarak toplanmıştır. Girişim grubuna, gruplar halinde ve eşleri ile birlikte doğuma hazırlık eğitimi (12 saat) ve eğitim kitapçığı verilmiştir. Kontrol grubundaki gebeler ise standart bakım almış ve eğitim kitapçığı verilmiştir. Bulgular: Girişim grubunun, doğuma hazırlık eğitimi öncesi ve sonrası W-DEQ A puan ortalamaları ile doğuma hazırlık eğitimi öncesi W-DEQ A ve doğum sonrası W-DEQ B puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Ayrıca, doğuma hazırlık eğitimi sonrası ve doğum sonrası EBAS-16 puan ortalamalarının kendi içinde anlamlı olduğu bulunmuştur. Gruplar arasında, eğitim öncesi/ilk görüşme ve sonrası/ikinci görüşme W-DEQ A puan ortalamaları, eğitim öncesi/ilk görüşme W-DEQ A ile doğum sonrası/üçüncü görüşme W-DEQ B puan ortalamaları, eğitim sonrası/ikinci görüşme DÖYE-D32 puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Sonuçlar: Ex-PLISSIT Modeli'ne göre verilen doğuma hazırlık eğitiminin gebelerin antenatal ve postnatal dönemde doğum korkusunu azalttığı, doğum öz yeterliliğini arttırdığı saptanmıştır. Aim: This study was conducted to analyze the effect of the childbirth education given according to the Ex-PLISSIT Model on the fear of childbirth and childbirth self-efficacy in pregnant women.Matherial and Method: This quasi-experimental study was carried out with 94 pregnant women (intervention: 47 pregnant women, control: 47 pregnant women) who had routine pregnancy follow-ups in two public hospitals. The research data were collected using Demographics Information Form, Obstetric Information Form, Wijma Delivery Expectancy/Experience Scale Version A (W-DEQ A), General Self-Efficacy Scale (GSE), Short Form of the Childbirth of Self-Efficacy Inventory (CBSEI-C32), and Wijma Delivery Expectancy/Experience Scale Version B (W-DEQ B). The intervention group was given childbirth education (12 hours) and a training booklet in groups and with their spouses. Pregnant women in the control group received the standard care and given training booklet. Results: A statistically significant difference was found between the mean pre- and post-childbirth education W-DEQ A scores of the intervention group and mean scores of W-DEQ A pre-childbirth education and postnatal W-DEQ B scores. Besides, it was found that post-childbirth education and postnatal EE-16 mean scores were significant in themselves. It was observed that there was a significant difference between the groups between the pre-education/first interview and post-education/second interview mean W-DEQ A scores, the pre-education/first interview W-DEQ A and the postnatal/third interview mean W-DEQ B scores, and the post-education/second interview mean CBSEI-C32 scores.Conclusion: It was determined that the preparation for childbirth education given according to the Ex-PLISSIT Model reduces the fear of childbirth in the antenatal and postnatal periods and increases childbirth self-efficacy.
Collections