Ortaokul öğrencilerinin su karnesi: Su içme alışkanlıkları ve içme suyu özelliklerinin üst bilişsel farkındalık düzeyleri ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada ortaokul 6.sınıfta öğrenim gören çocukların su içme alışkanlıklarının ölçülmesi, su ve diğer sıvıların tüketim alışkanlıklarının saptanması ve su içme miktarı / alışkanlıkları ile sağlık ve bilişsel düzeylerinin karşılaştırılması amaçlandı.Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik kesitsel tipte bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini İzmir İli Bornova İlçesi Yahya Kemal Beyatlı Ortaokulundan 327, Şehit Polis Mehmet Çelik Ortaokulundan 216 ve Karacaoğlan Mahallesi Ortaokulundan 264 kişi olmak üzere toplam 807 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın verileri su karnesi; tanıtıcı özellikler formu, 5 günlük sıvı tüketim ve idrara çıkma sıklığı çizelgesi ve üst bilişsel farkındalık ölçeği ile toplandı. Araştırmanın verileri SPSS 22.0 Windows programında değerlendirildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve tek değişkenli analizler (Pearson korelasyon testi, Ki-Kare testi, Student t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi ve Posthoc Test Tukey's HSD- honestly significant difference test) kullanıldı. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin hafta içi üç gün su tüketim miktarları ile Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği Puanları arasında pozitif yönde düşük ilişki (0.23-0,27 arasında), ancak hafta sonu iki gün su tüketim miktarları ile pozitif yönde orta derecede ilişki (0,40- 0,44 arasında) bulundu (p<0.001). Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin idrara çıkma sıklıkları ile pozitif yönde orta derecede ilişkiler (0,34- 0,39 arasında) bulundu (p<0.001). Öğrencilerin Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları 64,51 ±9,51 olup; 29.00-89.00 puan arasında bulunmuştur.Sonuçlar: Öğrencilerin su dışındaki sıvı tüketimlerinin, su tüketiminden daha yaygın olduğu bulundu. Çalışma sonucunda öğrencilerin su içme sıklıkları ile Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği Puanlarının ilişkili olduğu belirlendi. Anahtar Kelimeler: Okul sağlığı, su, üst biliş, biliş, ortaokul öğrencileri Objective: In this study, it was aimed to measure the water drinking habits of children studying in the 6th grade of secondary school, to determine the consumption habits of water and other liquids, and to compare their health and cognitive levels with the amount / habits of drinking water.Materials and Methods: The research is an analytical cross-sectional study. The sample of the study consisted of a total of 807 students, 327 from Yahya Kemal Beyatlı Secondary School in Izmir Province Bornova District, 216 from Şehit Polis Mehmet Çelik Secondary School and 264 from Karacaoğlan District Secondary School. Research data is water report; Introductory characteristics form, 5-day fluid consumption and urination frequency chart, and metacognitive awareness scale were collected. The data of the study were evaluated using the SPSS 22.0 Windows program. Descriptive statistics and univariate analysis (Pearson correlation test, Chi-Square test, Student t test, One Way Analysis of Variance, Kruskal Wallis test, Mann Whitney U test and Posthoc Test Tuk HSD- honestly significant difference test) were used in the analysis of the data.Findings: There is a low positive correlation (between 0.23-0.27) between the amount of water consumption of the students included in the study on three days during the week and the Metacognitive Awareness Scale scores (between 0.23 and 0.27), but a moderate positive relationship with the amount of water consumption for two days at the weekend (0.40- 0.44) (p <0.001). A moderate positive correlation (between 0.34 and 0.39) was found between the frequency of urination of the students included in the study (p <0.001). The mean score of the Students' Metacognitive Awareness Scale is 64.51 ± 9.51; It was found between 29.00-89.00 points.Results: Students' consumption of liquids other than water was found to be more common than water consumption. As a result of the study, it was determined that the water drinking frequency of the students was related to the Metacognitive Awareness Scale Scores.Key Words: School health, water, metacognition,cognition, middle school students
Collections