Hemşirelere verilen duygusal zeka farkındalık eğitimi'nin girişimcilik ve inovasyon eğilimleri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma, hemşirelere verilen duygusal zeka farkındalık eğitiminin, girişimcilik ve inovasyon eğilimleri üzerine etkisini ortaya çıkarabilmek amacıyla planlanmıştır.Materyal ve Metod: Bu araştırma `Ön-Test Son-Test Kontrol Gruplu Deneysel Çalışma` olarak yapılmıştır. Çalışma Malatya il merkezinde bulunan İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi'nde 15.06.2021 ile 30.12.2022 tarihleri arasında yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemi basit olasılıklı örnekleme yöntemi ile belirlenen, 11'i deney ve 15'i kontrol grubu, toplam 26 hemşireden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında, Kişisel bilgi formu, ŞDZÖ, GPBE ve BYÖ kullanılmıştır. Anket ve ölçekler ile elde edilen sürekli değişkenlerin tanımlayıcı istatistikleri verilerin dağılımına bağlı olarak; ortalama, sayı ve yüzde, bağımlı gruplarda t-testi (paired t-test), Wilcoxon signe drank testi, bağımsız gruplarda t-testi (Student's t-test), Mann Whitney U testi kullanılmıştır.Bulgular: Çalışma sonucunda deney grubunda yer alan hemşirelerin ŞDZÖ, GPBE ve BYÖ'den aldıkları ortalama puanın kontrol grubuna göre artış gösterdiği saptanmıştır. Deney grubunun öntest-sontest ŞDZÖ ve GPBE'de meydana gelen puan artışı, istatistiki olarak önemli bulunmamıştır (p˃0.05). Ancak GPBE'nin `Girişimci motivasyonu` boyutunda belirlenen ortalama puan artışının istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir (p=0.024).BYÖ' den alınan ortalama puan artışının istatistiksel olarak önemli olduğu (p=0.026), ölçeğin `Değişime direnç` alt boyutunda ki değişimin ise ileri düzeyde önemli olduğu belirlenmiştir (p=0.007). Ayrıca, duygusal zeka ile girişimcilik ve inovasyon eğilimi arasında pozitif yönlü önemli bir ilişki olduğu saptanmıştır.Sonuç: Duygusal Zeka Farkındalık Eğitimi, hemşirelerin girişimcilik motivasyonlarını ve yenilikçilik eğilimlerini arttırmıştır. Bu sonuçlar ışığında öğrenci hemşirelerin, üniversite eğitimi sürecinde ders müfredatında, çalışan hemşirelerin ise hizmet içi eğitimlerinde duygusal zeka farkındalığına yönelik çalışmaların yapılması önerilir.Anahtar kelimeler: Duygusal zeka, Girişimcilik, Hemşirelik, İnovasyon. Aim: This study was planned to reveal the effect of emotional intelligence awareness training given to nurses on their entrepreneurship and innovation tendencies.Material and Method: This research was carried out as `Pre-Test Post-Test Control Group Experimental Study`. The study was carried out at İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi located in Malatya city center between 15.06.2021 and 30.12.2022. The sample of the study consisted of 26 nurses, 11 of whom were in the experimental group and 15 in the control group, determined by the simple probability sampling method. For data collection, Personal information form, ŞDZÖ, GPBE and BYÖ were used. Descriptive statistics of continuous variables obtained with questionnaires and scales, depending on the distribution of the data; mean, number and percentage, t-test (paired t-test) in dependent groups, Wilcoxon signed rank test, t-test (Student's t-test) in independent groups, Mann Whitney U test were used.Results: As a result of the study, it was determined that the average score of the nurses in the experimental group in ŞDZÖ, GPBE and BYÖ increased compared to the control group. The increase in the scores of the experimental group in the pretest-posttest ŞDZÖ and GPBE was not found to be statistically significant (p˃0.05). However, it was determined that the average score increase in the `Entrepreneurial motivation` dimension of the GPBE was statistically significant (p=0.024). It was determined that the increase in the mean score obtained from the BYÖ was statistically significant (p=0.026), and the change in the `resistance to change` sub-dimension of the scale was found to be highly significant (p=0.007). In addition, it has been determined that there is a significant positive relationship between emotional intelligence and entrepreneurship and innovation tendency.Conclusion: Emotional Intelligence Awareness Training has increased the entrepreneurial motivation and innovative tendencies of nurses. In the light of these results, it is recommended to carry out studies on emotional intelligence awareness in the curriculum of the student nurses during the university education process and in the in-service training of the working nurses.Keywords: Emotional Intelligence, Entrepreneurship, Innovation, Nursing.`
Collections