Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının sosyal görünüş kaygısı ve benlik saygısı ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımının sosyalgörünüş kaygısı ve benlik saygısı ile ilişkisini belirlemek amacıyla tanımlayıcı veilişki arayıcı araştırma tipinde gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini Ocak-Şubat2021 tarihleri arasında İstanbul ilinde özel bir vakıf üniversitesinin öğrencilerioluşturdu (N=12184). Örneklemini ise bu öğrencilerinden olasılıksız örneklemeyöntemi ile seçilen öğrenciler oluşturdu (n= 581). Verileri toplamak içinkatılımcıların bireysel özelliklerini içeren anket formu, Sosyal Medya BağımlılığıÖlçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeğikullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 20 programı kullanılarak analiz edildi. Analizlersonucunda, sosyal medya bağımlığın öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı üzerindeistatistiksel açıdan anlamlı bir etkisi olduğu, ayrıca sosyal medya bağımlılığı ilebenlik saygısı arasında çok zayıf düzeyde negatif yönlü bir ilişki olduğu sonucunaulaşıldı. İlave olarak, demografik değişkenlere göre yapılan analizler sonucunda,sosyal medya bağımlılığı ile sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin kadın ve 18-22 yaşgrubundaki öğrencilerde yüksek olduğu, ayrıca sosyal medyayı daha uzun sürekullanan öğrencilerin hem sosyal medya bağımlılık hem de sosyal görünüş kaygısıdüzeylerinin daha yüksek olduğu sonucuna ulaşıldı. Sonuç olarak, benlik saygısıdüzeyinin sosyal medya kullanma süresine bağlı olarak azaldığı saptandı. Araştırmabulgularının üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının getirmiş olduğuolumsuz etkileri önlemeye yönelik uygulamalar konusunda yol gösterici olacağıdeğerlendirilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya Kullanımı, Sosyal Görünüş Kaygısı, BenlikSaygısı. The research was conducted in the descriptive and relationship-seeking typeof research to determine the relevance of social media use in university students withregard to social appearance and self-esteem. Students of a private foundationuniversity formed the universe of research between January and February 2021 inIstanbul (N=12184). The sample was created by students who were chosen by theunlikely sampling method from these students (n=581). The questionnaire, SocialMedia Dependency Scale, Rosenberg Self-respect Scale and Social Appearanceanxiety Scale, which included individual characteristics of participants, was used tocollect the data. The data obtained was analyzed using the SPSS 20 program. Thedata obtained was analyzed using the SPSS 20 program. According to the results, wefound that social media addiction has a significant effect on social appearanceanxiety, and there is also a very weak relationship between social media addictionand self-esteem of university students. In addition, among the analysis madeaccording to demographic variables, we found that the levels of social mediaaddiction and social appearance anxiety were higher among women and students inthe 18-22 age group. Additionally, we found that social media addiction and socialanxiety levels are higher for students using social media longer. Finally, we foundthat students' self-esteem level decreases depending on the duration of social mediause. We argue that these results might play an important role in guiding the measuresneed to be taken in order to prevent the negative affects of social medie addictionamong university students.Key Words: Social Media Use, Social Appereance Anxiety, Self Esteem.
Collections