Türkiye`nin gençlik ve spor alanındaki kamu diplomasisi etkinliği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Türkiye'nin gençlik ve spor alanlarındaki kamu diplomasisi etkinliğini artırabilmek amacıyla bu alanlardaki kamu diplomasisi faaliyet ve imkanları hakkında tespitler yapmaya yöneliktir. Bu amaçla, kamu diplomasisi açısından sporun ekonomik, siyasal-politik ve sosyal-kültürel boyutlar bakımından ülke algılanmasındaki etkisi belirlenmeye çalışılmış, aynı zamanda ülkemizin uluslararası spor alanında ekonomik, siyasal-politik ve sosyal-kültürel açıdan nasıl bir imaja sahip olduğu değerlendirilmiştir. Çalışmaya 164 kadın ve 320 erkek katılmış, araştırma grubunda iletişim-medya-basın (n=139), spor yöneticileri (n=119), spor elemanı (n=115), antrenör (n=119) ve idari personel (42) olmak üzere toplam 484 kişi yer almıştır. Araştırma grubunu oluşturan bireylerin sporla ilgilenme düzeyleri, araştırmanın amacı açısından önemlidir. Bu araştırmada kamu diplomasisi kapsamında yumuşak gücün ekonomik, siyasal ve sosyal-kültürel boyutları ile sınırlandırılarak hazırlanan sporun ülke algılamasında etkisini belirlemeye yönelik 17 sorudan oluşan algılama ölçeği ile Türkiye'nin uluslararası spor alanında imajının değerlendirilmesine yönelik 21 sorudan oluşan imaj ölçeği uygulanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda; araştırma grubunun cinsiyet, eğitim düzeyleri, sporla ilgilenme düzeyleri ve uluslararası spor organizasyonları takip etme sürelerine göre sporun ekonomik, siyasal-politik ve sosyal-kültürel boyutta ülke algılanmasındaki etkisini benzer şekilde olumlu olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir. Ayrıca araştırma grubu cinsiyet, sporla ilgilenme düzeyi ve takip etme durumlarına göre, kamu diplomasisi bakımından Türkiye'nin uluslararası spor alanında ekonomik, siyasal-politik ve sosyal-kültürel boyutta imajını benzer şekilde değerlendirdikleri tespit edilirken; yaş dağılımına göre ise siyasal-politik boyutta Türkiye'nin uluslararası spor alanında imajını, benzer şekilde değerlendirdikleri belirlenmiştir. Ancak, araştırma grubunda yer alan 31-40 yaş grubu bireyler, Türkiye'nin uluslararası spor alanında imajını, ekonomik boyutta daha olumsuz değerlendirdikleri belirlenirken; sosyal-kültürel boyutta ise 21-30 yaş grubu ile 31-40 yaş grubu bireylerin daha az katılım eğilimi içerisinde oldukları belirlenmiştir. Araştırma grubunun eğitim düzeylerine ve büyük spor organizasyonları takip etme sürelerine göre ise, Türkiye'nin uluslararası spor alanındaki imajını ekonomik, siyasal-politik ve sosyal-kültürel boyutta daha olumsuz değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Araştırma grubunun büyük spor organizasyonları takip etmede kullandıkları araçlar bakımından ise büyük spor organizasyonlarını yerinde giderek izleyen bireylerin Türkiye'nin uluslararası spor alanında siyasal-politik boyutta imajına ilişkin daha olumlu cevaplara sahip oldukları, ancak bu tür spor organizasyonları TV, gazete ve websitesi aracılığıyla takip eden bireylerin ekonomik ve sosyal-kültürel boyutta ülkemizin imajını değerlendirmelerinde farklılık olduğu görülmüştür. Bu sonuca göre; araştırma grubunun Türkiye'nin uluslararası alanda imajını ekonomik ve siyasal-politik boyutta verilen ifadelere daha olumsuz görüş belirttikleri görülmüştür.Anahtar kelimeler: gençlik, kamu diplomasisi, kültürlerarası iletişim, spor, ulusal marka, yumuşak güç. This aim of the study is to ascertain aimed at the effectiveness and opportunities of the public diplomacy in order to improve the efficiency of Turkish public diplomacy in the fields of both youth and sports. For this purpose, it was tried to bring out the influence on a perception of a country with regards to the economical-scientific-technological, social-cultural and political-diplomatic dimensions of the sport from this point of view of public diplomacy. Moreover it was evaluated that what is the image of our country with regards to the all economical-scientific-technological, social-cultural and diplomatic-politic dimensions in international sport areas. The study group consists of 484 participants, 164 female (n=164) and 320 male (n=320) who work as the communication-media-press (n=139), sport managers (n=119), coaches/trainers (n=115) and administrative personnel (n=42) at sport-specific areas in Turkey. From the point of this study, it is significant that individuals in the research group were interested in any sports areas. In this study, two scales were used that they were designed by being restricted with the economical-scientific-technological, social-cultural and diplomatic-politic dimensions of the soft power within scope of the public diplomacy. The perception scale of them includes 17 questions aimed at determining the sport's influence on a perception of a country and the image scale is composed of 21 questions intended for identifying the image of Turkey in international sport areas. In this research result, it was determined that research group evaluated positively in a similar way the sport's influence on the perception of the country from the viewpoint of the economical-scientific-technological, social-cultural and diplomatic-politic dimensions of the sport according to the gender, levels of being interested in sports, educational degree and the follow-up years of the international sports organizations. Furthermore, it was ascertained that study group assessed similarly the image of Turkey with regards to the economical-scientific-technological, social-cultural and political-diplomatic dimensions in the scope of the public diplomacy according to the gender, levels of being interested in sports and the follow-up status. However, it was defined that there is different in assessing the image of the Turkey at the economical-scientific-technological and social-cultural dimensions while research group identified likewise the image of the Turkey in the international sports area at the only political-diplomatic dimension according to ages distributions. Accordingly it reveals that individuals both between 21-30 ages group and 31-40 ages group in the study group showed fewer disagree tendency to the image of Turkey in the international sports area at social-cultural dimension whilst individuals between 31-40 ages group in a study group viewed more negatively the image of Turkey at the economical-scientific-technological. According to the educational degree and the follow-up years of the international sports organizations of the research group, it was found that they evaluated negatively the image of the Turkey in the international sports area at the economical-scientific-technological, social-cultural and political-diplomatic dimensions. In the way of the means by which research group use to follow international sports organizations, it was found out that individuals watched such as events on the side gave more positively responses the image of the Turkey in the international sports area at the political-diplomatic dimension, while individuals follow such that events by means of TV, newspapers or websites identified differently the image f the Turkey at economical-scientific-technological and social-cultural dimensions. According to these results, it is said that the research group stated their more adverse opinion on the image of the Turkey in the international sports area at the economical-scientific-technological and political-diplomatic dimensions. Key words: youth, intercultural communication, public diplomacy, sport, national brand, soft power.
Collections