Nevşehir ili karayolu ulaşımından kaynaklanan sera gazı emisyonunun değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Her geçen gün artan hava kirliliği canlıların yaşamsal faaliyetlerini olumsuz yönde etkilenmektedir. Hava kirliliğinin ve sera gazı emisyonlarının etkisi ile birlikte dünyada küresel değişimler gözleniyor. Bu değişimlerden bir tanesi olan küresel ısınma ve iklim değişikliği uzun süredir dünyanın gündeminde yer almaktadır. Birçok ülkede Kyoto Protokolü başta olmak üzere birçok sözleşmeler ve anlaşmalar küresel iklimi koruma adına yürürlüğe giriyor. Bu protokollerin hedeflerinden biri de üye ülkelerin sera gazı emisyon envanterlerinin oluşturulması ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasıdır. IPCC (Hükümetler Arası İklim Değişikliği Paneli) ülkelerin emisyon envanterlerinin oluşturulması konusunda çalışmalar yapmakta ve yayınlar oluşturmaktadır.Bu çalışmada, Nevşehir İli karayolu ulaşımından kaynaklanan sera gazı emisyonları (CO2, CH4, N2O) IPCC kılavuzunda yer alan ve ülkelere önerilen Tier 1 hesaplama metodolojisinden yararlanılarak hesaplanmıştır. Hesaplamada Nevşehir İl'inde 2015-2020 yılları arasındaki yakıt tüketim miktarlarından yararlanılmıştır. Sonuçlar benzin, motorin ve LPG akaryakıtlarının yanması sonucu oluşan gazlar dikkate alınarak karbon ayak izi hesabında kullanılan eşdeğer CO2 miktarı cinsinden bulunmuştur. Eşdeğer CO2 miktarı 2015 yılında 396,2 Gg, 2016 yılında 438,8 Gg, 2017 yılında 598,0 Gg, 2018 yılında 767,5 Gg, 2019 yılında 468,2 Gg, 2020 yılında 444,5 Gg'dır. 2019 yılında düşüş yaşansa da genel olarak artma eğiliminde olan emisyon miktarları dikkat çekmektedir. Air pollution, which is increasing day by day, adversely affects the vital activities of living organisms. Global changes are observed in the world by the effect of air pollution and greenhouse gas emissions. Global warming and climate change, one of these changes, has been on the world's agenda for a long time. Many conventions and agreements, especially the Kyoto Protocol, come into force in many countries to protect the global climate. One of the goals of these protocols is to create greenhouse gas emission inventories of the member countries and to reduce greenhouse gas emissions. The IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) works on the creation of countries' emission inventories and produces publications.In this study, greenhouse gas emissions (CO2, CH4, N2O) sourcing from land transportation in Nevsehir Province were calculated using the Tier 1 calculation methodology included in the IPCC guideline and recommended for countries. In the calculation, fuel consumption amounts between 2015-2020 in Nevsehir Province were used. The results were found in terms of the equivalent amount of CO2 used in the carbon footprint calculation, taking into account the gases sourced from the combustion of gasoline, diesel and LPG fuels. The equivalent amount of CO2 is 444.5 Gg in 2020, 468.2 Gg in 2019, 767.5 Gg in 2018, 598.0 Gg in 2017, 438.8 Gg in 2016, and 396.2 Gg in 2015. Although there was a decrease in 2019, the amount of emissions that tend to increase in general draw attention.
Collections