Ortaokul öğrencileri ile fen ve matematik öğretmenlerinin Tübitak proje etkinliklerine ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaokul öğrencileri ile fen ve matematik öğretmenlerinin TÜBİTAK araştırma projelerine yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından (cinsiyet, yaş, anne ve babanın eğitim durumu, aile gelir düzeyi, katılım sağlanan il merkezi, okul türü, kıdem vb.) incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Kastamonu, Samsun ve Ankara ilinde bilim sergilerine ve araştırma projelerine katılan 458 ortaokul öğrencisi ve 150 rehber öğretmen katılmıştır. Çalışma sürecince, nicel araştırma ve nitel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılarak öğrenci tutumlarını ölçmeye yönelik 5'li likert tipinde `Fen Bilimleri Araştırma Projelerine Yönelik Tutum Ölçeği` geliştirilmiştir. Öğretmen tutumlarını ölçmek için ise Grote (1995) tarafından geliştirilen ve Tortop (2013) tarafından Türkçeye çevirilen `Bilim Şenliği ve Fen Projelerine Yönelik Tutumsal İfadeler Ölçeği` kullanılmıştır. Ayrıca öğrenciler ve öğretmenler ile araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın uygulama süreci 3 ay sürmüştür. Elde edilen nicel veriler SPSS 18.0 paket programı ile nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulguların analizinde verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle parametrik olmayan yöntemlerden Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Öğrenciler ve öğretmenler ile yapılan görüşmeler ise transkript edilerek alıntılar yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin ve öğretmenlerin araştırma projelerine yönelik tutumları ve düşünceleri çeşitli değişkenler altında toplanarak ifade edilmiştir. Genel bir değerlendirme yapıldığında araştırma projelerinin öğrenciler ve öğretmenler tarafından oldukça kabul gördüğü ve başarılarını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. In this research, it was aimed to examine the opinions of middle school students and science and mathematics teachers about TUBITAK research projects in terms of various variables (gender, age, education level of parents, income level, provincial center, school type, seniority etc.). The research was conducted in 2014-2015 academic year. 458 middle school students and 150 teachers participated in science exhibitions in Kastamonu, Samsun and Ankara provinces selected by means of sampling for working purpose. In the study period, quantitative research and qualitative research methods were used together. A 5-point likert type `Attitude Scale Towards Science and Engineering Research Projects` was developed to quantify student attitudes using quantitative research methods. In order to measure teacher attitudes, `Science Festivals and Gentile Expression Scale for Science Projects` developed by Grote (1995) [Translation for Turkish by Tortop (2013)] was used. Semi-structured interview forms developed by researchers have been used in order to determine the views of students and teachers. In other words, the practices of the study lasted 3 months. Quantitative data obtained by the study were analyzed by SPSS 18.0 program and qualitative data were analyzed by content analysis method. Kruskal Wallis and Mann Whitney U test were used for the nonparametric methods because the data were not normally distributed in the analysis of the study findings. The interviews with the students and teachers were made by transcripts. As a result of the research, students 'and teachers' attitudes towards the research projects and their thoughts were expressed under various variables. When a general evaluation is made, it has been achieved that the research projects are highly accepted by the students and teachers and that they have increased their success.
Collections